گوگوریو کوچک

گوگوریو کوچکتر یا گوگوریو کوچک (۸۲۰-۶۹۹) واژه ای فرضی برای یک دولت است که توسط محقق ژاپنی کایزابورو هینو طرح شده بود. موجودیت کشور در میان محققین محل بحث بوده است. به این نام در منابع تاریخی اشاره نشده است، و رهبران آن به عنوان زیر دستان فرمانداران سلسله تانگ ثبت شده بودند.

بنا به گفته بعضی، آن توسط مهاجرین گوگوریو بعد از شکستش از سلسله تانگ تشکیل شد. گوگوریو یکی از سه پادشاهی کره ای بود. ظاهرا این پادشاهی در اصل گوریو خوانده می شد، ولی بعدها تاریخ دانان برای ابهام زدایی از گوگوریو که غالبا گوریو نیز نامیده می گشت، کلمه ” کوچکتر ” را به آن اضافه کردند. ” گوریو ” نام عصر بعدی تاریخ کره و منبع اسم انگلیسی کره می باشد.

بعد از اینکه پادشاهی کره ای شیلا و سلسله چینی تانگ برای نابودی گوگوریو متحد شدند، شبه جزیره لیائودونگ توسط تانگ مدیریت می شد. ظاهرا تانگ به علت شورش مهاجرین گوگوریو کنترل موثر خود را از دست داده و منطقه به ناحیه حائل بین تانگ و پادشاهی کره ای بالهه بدل گشت. اگرچه گوگوریو کوچک خود را به عنوان یک پادشاهی مستقل اعلان کرد، آن به زودی در بالهه که به کشور جایگزین گوگوریو تبدیل شده بود ادغام شد.

تاسیس:

در سال ۶۹۹، دولت تانگ شاهزاده سابق گوگوریو گو دوکمو (سومین پسر آخرین حاکم گوگوریو پادشاه بوجانگ) را به شبه جزیره لیائودونگ فرستاد و او را ” پادشاه چوسون ” و فرماندار فرماندهی یودونگ از ژنرال محافظ برای تسکین شرق نامید. گو دوکمو به مانند پدرش نقشه هایی برای شورش بر علیه تانگ و احیای گوگوریو و فراهم سازی یک پادشاهی از مردم گوگوریو را داشت.

امپراطوری تانگ در آن زمان دستخوش چندین بحران مخصوصا شورش آن لوشان بود. همچنین به همراه این وقایع بزرگ، فشار وارد شده از سوی امپراطوری بالهه نیز وجود داشت. این موارد و فشارهای بسیار دیگر به گو دوکمو اجازه داد تا کنترل کامل ژنرال محافظ برای تسکین شرق را در دست گرفته و یک پادشاهی را تاسیس کند.

پادشاهی گوگوریو کوچک در آن سال با گو دوکمو به عنوان اولین پادشاهش تاسیس شد. اطلاعات بسیار اندکی در مورد چگونگی واکنش پادشاهی های همسایه به تاسیس گوگوریو کوچک در دست می باشد. مشخص است که بالهه با احترامی که به اهداف مشابهی که دو پادشاهی دارا بودند، روابط خوبی با گوگوریو کوچک داشت.

سقوط:

در حوالی سال ۸۲۰ میلادی، بعد از دو نسل حکومت شبه جزیره لیائودونگ و سایر مناطق گوگوریو سابق، گوگوریو کوچک در خلال سلطنت پادشاه سئون از بالهه در این پادشاهی ادغام شد.

ناحیه سبز رنگ (گوگوریو کوچک)، ناحیه زرد روشن (بالهه)
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها