تاریخچه قهوه در ایران

تاریخچه قهوه

بطور دقیق مشخص نیست چه زمانی و توسط چه کسی قهوه کشف شد، زیرا روایت ها و داستان های بسیاری در مورد آن وجود دارد. اما معروف ترین و شاید معتبرترین داستان در مورد کشف قهوه این گونه ست:
کشف دانه‌های قهوه ریشه در فلات اتیوپی دارد.
براساس افسانه‌ها یک دامدار به نام کالدی (Kaldi) که یک گله بز داشت نخستین کسی بود که پتانسیل‌های بالقوه این دانه‌های محبوب را کشف کرده است.

این دامدار روزی گله بزهای خود را به مرتع برد و پس از چرای گله متوجه شد که بزها با خوردن دانه‌های گیاهی خاص به شدت انرژی گرفته‌اند، به‌طوری‌که شب نمی‌توانند بخوابند و سر و صدا می‌کنند.

کالدی با دیدن این ماجرا نزد بزرگ صومعه‌ می‌رود و داستان را برای او تعریف می‌کند. بزرگ صومعه نیز از این دانه‌ها یک نوشیدنی درست می‌کند و متوجه می‌شود که مدت زمان زیادی در طول شب بیدار می‌ماند و نمی‌تواند بخوابد و در عین حال انرژی زیادی هم دارد…
و اینگونه بود که قهوه در اتیوپی کشف شد.
اتیوپی هم اکنون یکی از معروف ترین و باکیفیت ترین قهوه های جهان را تولید می کند.
می توانید قهوه اتیوپی را از لینک زیر سفارش دهید:

خرید قهوه اتیوپی

به دنبال چه قهوه ای هستید؟
قهوه ای با کافئین بالا برای درس خواندن و یا شب بیداری؟
قهوه ای بدون کافئین؟
قهوه ای برای لاغری؟
قهوه با طعم های جدید؟
قهوه میوه ای؟

برای خرید قهوه با کافئین بالا، قهوه بدون کافئین و قهوه طعم دار (طعم های میوه ای، آجیلی، شکلاتی و …) از فروشگاه آنلاین قهوه پیک بر روی لینک زیر بزنید.

خرید قهوه

 

با گسترش استفاده از این گیاه و رسیدن خبر آن به شبه‌ جزیره عرب، سفر قهوه در سرتاسر دنیا آغاز شد و تاریخچه قهوه شکل گرفت.

 

پیدایش قهوه در خاورمیانه

در خاورمیانه دانه قهوه برای اولین در کشور یمن در قرن ۱۵ شناخته و کشت شد. سپس نوشیدنی قهوه از کشور یمن توسط مسافران به کشور های دیگر خاورمیانه وارد شد. این کشور ها عبارتند از عربستان، ترکیه، ایران، سوریه، لبنان و مصـر.

برخی بر این باور هستند که قهوه برای اولین بار در خاورمیانه کشف و بعد به سایر نقاط دنیا منتقل شد.

 

تاریخچه قهوه در ایران

ورود قهوه به ایران به زمان سلسله صفوی بر می گردد.
در ابتدا نوشیدن قهوه در ایران در بین عموم مردم، رواج نداشت و قهوه نوشیدنی مخصوص بارگاه‌‌های سلطنتی و افراد حاکم بود.
بنابراین، در کاخ‌‌ها فضایی به نام قهوه خانه برای نوشیدن قهوه توسط سلسله صفوی و قاجار ایجاد شده بود و این چنین برای اولین بار مکانی برای سرو قهوه در ایران شکل گرفت.
این مکان‌ها توسط افرادی به نام “قهوه چی” یا “قهوه باشی” اداره می شدند.
اولین قهوه خانه‌‌های ایران در زمان شاه طهماسب در قزوین و به مرور زمان در نقش جهان اصفهان شروع به فعالیت کرد.

 

پیدایش قهوه در ایران قبل از چای


قهوه برای اولین بار و قبل از چای در ایران شناخته و مصرف شد. در آن زمان، ایرانیان در سفرهای زیارتی خود به سایر اماکن مذهبی کشورهای مسلمان، با قهوه آشنا شدند و آن را با خود به ایران آوردند.

با توجه به فاصله زیاد بین کشورهای تولید کننده قهوه با ایران، حمل و نقل قهوه به ایران مشکلات زیادی داشت. از طرف دیگر، کشور ایران به دلیل قرار داشتن در نزدیکی کشت کنندگان عمده چای دنیا مانند چین و وجود جاده ابریشم در ایران که امکان حمل و نقل چای را در ایران نسبت به قهوه آسانتر می کرد باعث شد تا نوشیدن چای در بین مردم رواج پیدا کند.
هنوز در ایران کلمهٔ قهوه خانه حتی به مکان‌هایی که در آن چای سرو می‌شود هم گفته می‌شود که نشان می‌دهد قهوه در ایران متداول‌تر از چای بوده یا پیش از ورود چای، پای خود را به ایران باز کرده است.

قهوه و خواص آن در کتاب ابوعلی سینا

حدود ۱۰۰۰ سال قبل، ابن سینا دانشمند و فیلسوف مشهور ایرانی، به طور کامل درباره قهوه در کتاب خود نوشته است. او به جای قهوه از کلمه “Buno” استفاده کرد، زیرا در آن دوره قهوه به این نام شناخته می‌شد. در اتیوپی هم اکنون از کلمه Buno استفاده می شود. ابن سینا، از قهوه برای تحریک و معالجه بیماران مبتلا به افسردگی استفاده می کرد.

 

پیدایش قهوه در اروپا


قهوه از دو مسیر به اروپا راه یافت، از طریق تجارت زمینی امپراتوری عثمانی و از طریق تجارت دریایی، از بندرهای یمن و شاخ آفریقا، پس از آغاز قرن هفدهم، گیاه قهوه که با قاچاق دانه‌های بسیار حاصلخیز به کشور هند راه یافته بود.

در این کشور هم پرورش یافت. تقریباً در سال ۱۶۵۰ میلادی، قهوه به کشور انگلستان وارد می‌شد و قهوه‌خانه‌ها در شهرهای آکسفورد و لندن تأسیس شدند.

کشت گیاه قهوه در انگلستان از همان زمان آغاز گردید، اما آفت‌ها و آب‌وهوای سرد منطقه، گیاهان قهوه را نابود نمود و انگلیسی‌ها مجبور شدند به جای کشت قهوه، به کشت چای روی بیاورند.

نخست در اروپا به قهوه، به عنوان نوشیدنی مسلمانان، با دیدهٔ شک نگریسته می‌شد، اما گفته می‌شود که در حدود سال ۱۶۰۰، پاپ کلمنت هشتم چنان از یک فنجان قهوه لذت برد که انحصار آن در دست مسلمانان را خطایی بزرگ دانست و خواستار «تعمید دادن» آن شد.

نوشیدن قهوه در اتریش، پس از شکست حصر وین در سال ۱۶۸۳ و مصادرهٔ ذخیرهٔ بزرگ قهوه آن‌ها، افزایش شدیدی یافت.

تا پیش از آغاز قرن هجدهم میلادی، استفاده از نوشیدنی قهوه در سراسر اروپا رایج شده بود. کشورهای اروپایی این گیاه را به مناطق گرمسیری معرفی کردند تا این کشورها نسبت به کشت و تولید انبوه گیاه قهوه اقدام نمایند.

در اروپا هم مانند خاورمیانه و ایران بزرگ، قهوه‌خانه‌ها به مکانی برای معاشرت، مطالعه و تبادل نظر دربارهٔ موضوعات روز بدل شد. یک شباهت دیگر، امکان تبدیل آن‌ها به مکانی برای اجتماع عناصر نامطلوب و خرابکاران بود. چارلز دوم،پادشاه انگلستان قهوه‌خانه‌ها را «مکانی برای ملاقات خائنان و نشر شایعات سخیف دربارهٔ اعلی‌حضرت و وزیرانش» معرفی می‌کرد.

در قرن هجدهم، قهوه‌خانه معروف پاریس، کافه پروکوپ، مشتریان ثابتی همچون مارا،دانتون و روبسپیر داشت که در طول انقلاب فرانسه در آنجا برای انقلاب طرح‌ریزی می‌کردند.

 

خرید قهوه از فروشگاه آنلاین خرید قهوه پیک (خرید قهوه در مشهد)

 قهوه پیک را در اینستاگرام دنبال کنید. @pikcoffeeroasters
وب سایت فروشگاه: pikcoffeeroasters.com

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها