نیروی دریایی چوسون

نیروی دریایی چوسون قوای بحری سلسله کره ای چوسون به شمار می رفت. در حالیکه در اصل مامویت داشت تا در برابر حملات دزدان دریایی ژاپنی از کشتی های بازرگانی و شهرهای ساحلی محافظت کند، نیروی دریایی چوسون  به خاطر شکست دادن قوای بحری ژاپن در خلال جنگ ایمجین به خوبی شناخته شده می باشد و غالبا به خاطر متوقف کردن لشکرکشی تهاجمی ژاپن و نجات سلسله از سقوط اعتبار یافته است.

نشان رسمی نیروی دریایی چوسون.

تاریخ:

قوای بحری و عملیات های دریایی در خلال سلسله چوسون با عدم استعمال مواجه شدند، در حالیکه کشتی های ماهیگیری به فعالیت و رونق خویش ادامه دادند. به دلیل صلح نسبی در طی سلسله چوسون، کلیت امور نظامی تضعیف و نادیده گرفته شد. همچنین با سیاست پادشاهان کره ای که کشاورزی و ایده آل های کنفسویسی را مورد تاکید قرار می داد، نیروی دریایی کره به همراه الباقی ارتش کره به طور پیوسته ای تضعیف شدند.

اما پادشاه سجونگ در سال ۱۴۱۹ شخصی به نام یی جونگمو را به منظور حمله به ژاپنی ها در جزیره تسوشیما فرستاد. این گسیل در تهاجم اوئی به عنوان پاسخی به یورش های وکوهای ژاپنی به شهرهای ساحلی کره صورت پذیرفت. یی ۲۲۷ کشتی کره ای و حدود هفده هزار سرباز را با خود برد و با پیاده شدن در جزیره تسوشیما و حمله ای گسترده موفق شد زیستگاه های دزدان دریایی ژاپنی را در جزیره تسوشیما به تاراج ببرد. قبیله سو که خاندان حاکم تسوشیما بود، تقاضای مذاکره کرد. متعاقب مبادلات دیپلماتیکی که رخ داد، کره به خاندان سو رخصت داد تا تجارت با بندرگاه های ساحلی کره را استمرار بخشد ولی به شرطی که فعالیت های دزدان دریایی ژاپنی سرکوب شود.

سرانجام کره کشتی های چوبی قدرتمندی به نام پانوکسون را توسعه داد که ستون فقرات نیروی دریایی چوسون را تشکیل می دادند. در قرن پانزدهم و به فرمان پادشاه سجونگ، توپ های قدرتمندتری توسعه یافته و آزمایش شدند. این توپ ها که بر روی کشتی های جنگی مورد استفاده قرار می گرفتند، باعث موفقیت بزرگی در طی واکنش ها در برابر کشتی های دزدان دریایی ژاپنی شدند. پانوکسون و نیروی دریایی کره غالبا به صورت گسترده ای در خلال تهاجمات ژاپنی ها به کره (۱۵۹۸-۱۵۹۲) و بخصوص تحت رهبری دریاسالار یی سون شین مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین دریاسالار یی کشتی لاک پشتی را بر مبنای یک طرح قدیمی ایجاد کرد. کوبوکسون یا کشتی لاک پشتی اولین کشتی جنگی زرهی جهان می باشد که با صفحات فلزی پوشانده شده بود.

در پایان قرن نوزدهم میلادی، نیروی دریایی چوسون هیچ قوای بحری مهمی بجز قلعه های دفاعی ساحلی نداشت. اگرچه تلاشی به منظور مدرن سازی نیروی دریایی با تاسیس یک مدرسه دریایی سلطنتی صورت گرفت، اما قوای بحری چوسون در سال ۱۸۹۵ به پایان راه خود رسید. دولت امپراطوری کره در سال ۱۹۰۳ اولین کشتی جنگی مدرن خویش به نام یانگمو را خریداری کرد. سنت دریایی کره بعد از اینکه این کشور در حدفاصل بین سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ توسط امپراطوری ژاپن تصرف شد در هم گسیخت.

نشان دولتی چوسون.

کشتی ها:

علاوه از پانوکسون و کشتی لاک پشتی، نیروی دریایی چوسون از کشتی های زیاد دیگری نیز بهره می برد:

  • هیوپ سون که عمدتا به منظور شناسایی استفاده می شد.
  • بیگودو کوچک و سریع بود. آن تقریبا بعد از جنگ ایمجین به صورت کامل ناپدید شد.
  • گومسون از گواسون در عهد گوریو تکامل یافت. میخ های آهنی به مانند کشتی لاک پشتی در سقف آن وجود داشتند. اما گومسون کوچک تر بود و پرسنل سازمانی آن در حدود ۱۵ تن تخمین زده می شود.

آنها همچنین از کشتی های ماهیگیری برای شناسایی و گاها در میدان نبرد استفاده می کردند.

پانوکسون ها کشتی های جنگی تنومند و قدرتمندی بودند که در خلال جنگ ایمجین نسبت به کشتی های ژاپنی برتری داشتند.

 

نسخه عینی مدرنی از کشتی لاک پشتی که به نمایش گذاشته شده است.
منبع ویکی پدیا انگلیسی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها