آرامگاه خواجه غلتان ولی در هرات

با آرامگاه خواجه غلتان ولی در هرات بیشتر اشنا شوید

تاریخچه آرامگاه خواجه غلتان ولی در هرات

 

آرامگاه خواجه غلتان ولی یا به اختصار خواجه غلتان یکی از آرامگاه های تاریخی شهر هرات است.

در مورد پیشینه این آرامگاه و خود خواجه غلتان روایت های متعددی در بین مردم وجود دارد. اما مشهورترین آنها این است که خواجه غلطان وقتی به سمت هرات می آمد از جانب کوهی وارد شهر هرات شد درین حال گفت که این شهر شهر اولیا است و هر چند قدم آن اولیایی خفته است .

پس من نمی توانم روی آن گام بگذارم که توهین به آنان خواهد شد. پس تصمیم گرفت که غلت زنان وارد شهر شود تا به گفته خودش گام بر خاک اولیا نگذارد. و او در همین چرخش نیز جان به جان آفرین تسلیم کرد.

در قسمت شرقی آرامگاه خواجه غلطان زمینی چهار گوش به گودی یک و نیم متر و طول و عرض در حدود ۸ متر وجود دارد.در بخشی از این زمین سنگ تختی وجود دارد. بازدید کنندگان این مزار معمولاً سر خود را رو یا سنگ میگذارند و دو دست خود را جلوی چشمان خود می گیرند و به توصیه مسئول این مزار سوره حمد و فاتحه را میخوانند .

سپس با نیروی خود در همان حالی که چشمان خود را بسته اند سه چرخ به دور خود می چرخند پس از چرخ سوم بنا به نیرویی که تاکنون ناشناخته مانده است این چرخش ادامه پیدا می کند و فرد را در سراسر زمین به گردش می آورد بطوری که باید فرد دیگری بیاید و او را از حرکت باز دارد.

 

منبع ghbook
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها