گاوپرستى یا توتم پرستى در هند

با گاوپرستى يا توتم پرستى در هند بیشتر اشنا شوید

 

در متون مقدس زردشتیان آمده است که : در کنار رود مقدس ، دو دانه روئید شده ، یکى این سمت رودخانه و دیگرى آن سمت رودخانه ، از یکى کیومرث نخستین انسان – پدید آمد، و از دیگرى نخستین گاو. بنابراین در فلسفه دین زرتشت نخستین آدم با اولین گاو همزاد و همراه است ، و به همین سبب نقش گاو در مذهب هندو کیش زردشت بسیار مهم تلقى شده است و آنها بر این باورند که گاو توتم آبائى است و جد اعلاى آنان در گاو تجسم پیدا کرده و تجلى نموده است .

بدین ترتیب ، از اعصار پیشین ، در فکر و اندیشه مردم هند، گاو به عنوان توتم جد اعلاى آنان متمرکز شده و امروزه گاو به صورت حیوانى مقدس و محترم در نزد جمعى از مردم هند تلقى مى شود که گوشت آن را بر خود حرام نموده و خوردن آن از گناهان نابخشودنى محسوب مى شود، زیرا توتم مظهر و تجلى گاه روح جد بزرگ تیره و طائفه شمرده مى شود.

در این باره دکتر ترابى مى گوید: در آئین هندو، علاوه بر خدایان فراوانى که وجود دارند، حیوانات مقدس متعددى مانند بوزینه – میمون – و مار و غیره وجود دارند که در راءس آنها، گاو از همه مقدس تر است ، مخصوصا گاو ماده که مقدس ترین حیوانات و مظهر همه خدایان شمرده مى شود .

به عقیده همه طبقات هند گاو ماده در عالم بالا مقامى والا دارد، و این قداست گاو و ارواح اجداد در بین همه پیروان آئین هندو، به هر گروه و فرقه اى که منسوب باشند، محترم و معبود مقدس محسوب مى شود، و روى همین قداست گاو ماده است که کشتن و خوردن گوشت این حیوان بمنزله کشتن و خوردن انسان ، و از گناهان بسیار بزرگ شمرده مى شود، این عمل خود یکى از علل دشمنى و جدائى بین هندوها و مسلمانان مى باشد.

در عید اضحى ، سال ۱۹۵۸ میلادى در شهر ((میرت )) بعضى از مسلمین ، در یک گارى مقدارى از گوشت هاى قربانى را مى بردند، هندوها به مسلمانان حمله برده و نبردى شدید میان آنان رخ داد که جمعى کشته و گروهى مجروح شدند.


استاد آل اسحاق مى گوید: در آئین هندو علاوه بر خدایان ، به پیروى از آئین توتمیسم ، بعضى از حیواناتمانند گاو ماده که مظهر کلیه آنها است ، و بوزینه و مار و درختان و بعضى از نباتات ، و علاوه بر اینها، رود گنگ و بعضى از رودخانه هاى دیگر مورد تقدیس و نیایش و پرستش ‍ است .

در هندوستان احترام گاو به حدى است که گاهى اگر گاوى در وسط خیابان بخوابد، صف هاى طویلى از اتومبیل ها و اتوبوس ها تشکیل مى شود بدون آنکه کسى حق داشته باشد که گاو را از سر راه مردم حرکت دهد و حتى پلیس هم چنین اجازه اى ندارد! تا اینکه خود گاو از سر راه با خیال راحت برخیزد و راه را براى اتومبیل ها باز کند.

بخاطر همین احترام به گاو و دیگر حیوانات ، گوشت در هندوستان تقریبا کم مصرف مى شود. در هند تقریبا یکصد و پنجاه میلیون گاو، و چهل میلیون میمون – بوزینه – وجود دارد، و یکى از علل نزاع بین هندوها و مسلمانان بر سر کشتن گاو است .و آقاى سید هادى خسروشاهى در روزنامه وظیفه سال ۱۳۳۷ (۳۰ بهمن ) بدین مطلب اشاره کرده اند.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها