پیدایش آئین هندو از ودا

با پيدايش آئين هندو از ودا بیشتر اشنا شوید

 

آئین هندو که تا این زمان در هندوستان رواج کامل دارد، پیروان این کیش از دیگر پیروان ادیان موجود در هندوستان بیشتر است . گرچه تاریخ دقیق تحول برهمنى به آئین هندو کاملا روشن نیست ولى بطور تقریب ظهور آئین هندو مقارن قرن اول میلادى است .

پیروان این آئین در حالى که روش و افکار توحیدى ، و وحدت وجودى و وحدت موجودى ، و ریاضت و رهبانیت به منظور تزکیه نفس و وصول به مبداء در سر مى پرورانند، در عین حال تعریف و شناسائى روشن و دقیق از این کیش ، بسیار سخت و مشکل است . این فرقه در عین اینکه مشرکند موحدند! و در حالى که خدایان گوناگون را عبادت مى کنند، به وجودى قاهر که علت العلل موجودات و ما فوق همه خدایان و ازلى و ابدى و بدور از هر گونه نقص است ، عقیده دارند. و بر این باورند که چون ((رب اعلى )) قابل درک مغزها و عقول نبوده حقیقت خود را به مصلحت عالم در سه مظهر متجلى نموده است :

۱ مظهر خالقیت ، در برهما او خالق این جهان است .
۲ مظهر محافظت ، در ویشنو که او حافظ و نگهبان موجودات این جهان است .
۳ مظهر قاهریت ، در شیوا که او در رابطه با میراندن و فناء کردن و معدوم نمودن این جهان است .

این سه مظهر خدایى ، بنابر مصالحى گاهى در ظهور و یا اداره امور کوتاهى مى ورزند، لذا سه خداى دیگر دست بکار مى شوند که هر یک از آن خدایان عنوان و سمت و قدرتى دارند مانند: راما، کریشنا و یاگانش خداى عقل و حکمت و مانند آن . خلاصه اینکه ، داستان خدا یا خدایان در آئین هندو و در سه مظهر تجلى مى کند

۱ برهما خالق جهان
۲ ویشنو حافظ جهان
۳ شیوا نابود کننده جهان

بنابر اعتقاد هندوان ، برهما پس از پدید آوردن این جهان از دخالت در امور عالم دست کشیده و زمام امور جهان را به ((ویشنو)) و ((شیوا)) سپرده است . ویشنو، خداى زندگى و بقاء و شیوا، خداى کون و فساد و مرگ شد. ویشنو در معابد و بت خانه هاى هند، به اشکال گوناگون ترسیم شد و در اطراف او همواره تصویرى از ماده گاو و مرغى به نام ((کاوا)) که به آفتاب منسوب است همراه مى باشد.


هندوان بر این باورند که تاکنون ((ویشنو)) بارها و بارها تجسم یافته و به اشکال گوناگون در آمده است تا از این رهگذر جهان را نجات دهد. و این اشکال و تصاویر که ویشنو در قالب آنها مجسم شده ، صورت ماهى ، صورت خرچنگ ، صورت گراز، صورت آدمى ، صورت انسانى قد کوتاه ، صورت پاراسو و صورت را ما و صورت کریشنا مى باشد که هشتمین تجسم دوره تناسخى ویشنو است .

از خدایان دیگر که در بین هندوان مشهور است و هنوز هم مجسمه او را در بازار خرید و فروش مى کنند کریشنا است که هندوان آن را بصورت خدایى سیه چرده که در بین چوپانان در حال نى زدن است تصویر مى کنند. از دیدگاه هندوان ، کریشنا سیزده یا شانزده هزار معشوقه دلباخته دارد! که وى آنان را به تسلیم و رضا و نیکوکارى سفارش کرده است .

و اما ((ویشنو)) نیز ادوار تناسلى بسیارى را پشت سر نهاده و پرستندگان فراوانى دارد که آن را آخرین جلوه و تجسم بودا خوانند.
و اما ((شیوا)) که خداى کون و فساد و آفرینش و مرگ است ، داراى مظهرى است به نام ((لینگا)) که مجسمه او را به شکل آلت تناسلى مرد ترسیم کرده اند و همیشه ((شیوا)) و ((لنگا)) در افوه با هم دلبستگى دارند و لذا مردم هند به شیوا((شیوالنگا)) مى گویند و شیوا غالبا با دو خداى خون آشام دیگر بنام ((دوگا)) و ((گالى )) شریک و همکار تلقى مى شود.

در بتخانه هندوان ، مجسمه شیوا را به گونه اى مجسم کرده اند که داراى سه چشم و گردن بندى از طلاهاى مردگان و برگرداگرد او مار و افعى پیچیده است و در بعضى از محل ها مجسمه او را به شکل نیمى زن و نیمى مرد، ترسیم کرده اند، و شیوا چون خداى تخریب کمتر است ، و از طرفى چون ((ویشنو)) خداى عاطفه و مهربانى است ، طرافدارنش از جهت اینکه مراسم عبادى او با ریاضت هاى شاقه و مشکل همراه است ، او نیز طرافدارانش را از دست مى دهد. امروزه شهر((بنارس )) محل طرفداران ویشنو شناخته شده است .

هندوان ، شهر بنارس را قبله خود دانند و این شهر را ((ناف عالم )) خوانند که تاریخ قدمت آن به قرن دهم پیش از میلاد منتهى مى شود. در این شهر، دوهزار بت خانه ، و چندین هزار بت و مجسمه ، و صدها گاو مقدس ، و بوزینگان مقدس و مراکز مخصوص غسل و تطهیر، و اماکن ویژه سوزاندن اجساد مردگان وجود دارد که مانند آن در هیچ نقطه جهان نیست .

رودخانه معروف گنگ ک در نظر هندوان بسیار مقدس است و ان را مادر همه آبهاى جهان گویند، و برخى مقدسان هند، جز این آب نمى نوشند. ریاضت و تزکیه نفس برجسته ترین مراسم عبادى گروه هندوان است و از این رهگذر علاقه مادى را از دل بیرون مى کنند و در پرتو ریاضت و سکون نفس و تفکر و فرورفتن در خود، به گمان خود، به کشف ذات لایتناهى دست مى یابند.

آنچه در اینجا قابل ذکر است اینکه : در آئین برهمنى دو موضوعلیه السلام مهم و قابل توجه است ؛ یکى موضوع ((کرما)) و دیگرى ((تناسخ ))، که این دو در آئین هندو به همان قوت خود، باقى مانده است . پیروان کیش هندو کوشش فراوان دارند تا اعمال و کارهاى عبادى خود را هر چه بهتر انجام دهند تا به آن مقام دست یابند و دیگر حالت تناسخ براى آنان پیش نیاید و لااقل در حیات نوین خود، به صورت و جسم انسانى ظاهر شوند و به صورت حیوان پست در نیایند.

هندوان مراسم سوزاندن اجساد مردگان و ریختن خاکسترهاى اجساد آنان در رود مقدس گنگ ، و نیز مراسم عزادارى را به بهترین وجه انجام مى دهند تا در هنگام تجدید حیات ، مردگان به بهترین صورت ظاهر شوند. البته کیش ‍ فرقه هندوان به حالت نخستین خود باقى نماند و همچون بیشتر ادیان و مذاهب کشور هند، داراى شاخه هاى فراوانى شد که از میان همه آنها به معرفى سه مذهب که معروف ترند مى پردازیم : ۱ مذهب براهما ساج ۲ مذهب آریا ساج ۳ مذهب بهاگیتى .

دو مذهب براهما ساج و آریا ساج در قرن ۱۹ میلادى پدید آمدند و اصول براهما ساج ترکیبى از آئین ویشنوئیسم و مسیحیت بودائى است که مذهب آریا ساج در بعضى از اصول با آن اختلاف دارد. و اما فرقه بهاگیتى نیز در قرن اخیر بوجود آمده است و اصول ان ترکیبى از تعالیم اسلام و تصوف و آئین هندو است ، و تا اندازه اى رنگ وحدت وجودى هندوان را دارد. بهاگیتى به معناى ((پارسائى )) آمده است و پیروان این گروه معتقد به خداى یکتایند و خود را عاشق او مى دانند و اتحاد و عرفان را مایه نجات مى دانند، و بر این باورند که هر کس خود را گم کند، او را مى جوید. بزرگترین رهبر این فرقه ((رامانده )) نام دارد.

منبع کتاب تاريخ اديان و مذاهب جهان جلد اول
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها