ازدواج عرب‌ها با دیگر مسلمانان در جهان

بنا به گزارش سایت ARABIA، ازدواج‌های «مذهبی» پدیده‌ای جدید در دنیای مدرن امروزی نیست و شاهد هستیم که بسیاری از مسلمانان در کشورهای مختلف با یکدیگر ازدواج می‌کنند و در این میان، عرب‌‌ها بیشترین تمایل برای ازدواج با مسلمانان دیگر کشورها را دارند.

تقریباً ۴۵۰ میلیون نفر در جهان عرب هستند و اکثریت آنها در ۲۲ کشور عربی اتحادیه عرب از جمله مـصر، عراق، لیبی، مراکش و فلسطین زندگی می‌کنند. در حالی که باورهای مذهبی و فرهنگ می‌تواند بین خانواده‌های مختلف متفاوت باشند، اما مردان و زنان عرب اغلب به عنوان افرادی محافظه‌کارتر و سنتی تلقی می‌شوند و تمایل دارند که سبک زندگی مشابهی داشته باشند.

اما با این حال شاهد هستیم که تعداد بسیاری زیادی از عرب‌ها خصوصا افراد ساکن در عربستان برای ازدواج مسلمانان دیگر کشورها را انتخاب می‌کنند و دلیل آنها برای این انتخاب نیز نزدیکی فرهنگی و عقیده‌ای آنها با یکدیگر است.

ازدواج در اسـلام

ماهیت ازدواج در اسـلام بدون درک اهداف آن قابل درک نیست. از اهداف اولیه ازدواج در اسـلام، محبت کردن بین زن و مرد است. پیامبر اسـلام در این باره می‌فرماید: «هیچ چیز برای دو نفر که یکدیگر را دوست دارند، مانند ازدواج نیست».

در تعالیم اسـلام، ازدواج باعث می‌شود که مردان در زنان و زنان در مردان نیاز به همراهی و رابطه عمیق را پیدا و برآورده کنند. در واقع در اسـلام عنوان شده که با ازدواج، زن و مرد یکدیگر را کامل می‌کنند و مانند لباس و پوششی برای هم هستند.

قرآن، ازدواج را امری بسیار مستحب و در اولویت قرار داده است. این نه تنها به داشتن نگرش و طرز فکر صحیح، بلکه داشتن قابلیت‌های لازم برای انجام مسئولیت‌های ازدواج اشاره دارد. در آیه مربوط به ازدواج در قرآن آمده که ثروت را نباید مایه اضطراب و مانع ازدواج دانست. در برخی موارد برخی افراد و خانواده‌های از قبول ازدواج فرزندشان به دلیل مسائل مالی خودداری می‌کنند، این در حالی است که شخصیت یک فرد باید قبل از ثروت در اولویت ازدواج باشد.

ثروت همیشه تضمین‌کننده زندگی شاد نیست. این آیه اطمینان می‌دهد که خداوند همواره آگاه و یاور و یاری‌رسان است. بنابراین، ازدواج با نیت قلبی می‌تواند درهای رحمت را روی زوجین باز کند. این در مورد درک متقابل نیز صدق می‌کند و در صورتی که دو نفر فارغ از ملیت، درک متقابلی از هم و ازدواج داشته باشند، می‌توانند زوج مناسبی باشند.

تمایل به ازدواج مسلمان با یکدیگر

از آنجایی که در اسـلام قوانین سخت‌گیرانه‌ای در مورد ازدواج مسلمانان با یکدیگر وجود ندارد، به همین دلیل شاهد هستیم که بسیاری از مسلمانان از کشورهای مختلف با یکدیگر ازدواج می‌کنند و میزان آن نیز روز به روز در حال افزایش است.

بر اساس قوانین اسـلام، برخی از ممنوعیت‌ها نسبی هستند و مطلق نیستند. اگر نکاح بر خلاف این ممنوعیت واقع شود، صرفاً غیرقانونی است و نمی‌توان آن را باطل اعلام کرد. یکی از این ممنوعیت‌ها دین است که در بیشتر کشورهای اسـلامی رعایت می‌شود، قانون آن به شکل زیر است:

«بر اساس قوانین اسـلام، مرد مسلمان مجاز است با زنی که به کتب آسمانی مشابهی مانند مسیحیت و یهودیان احترام می‌گذارد، ازدواج کند، اما اگر با بت‌پرست/ آتش‌پرست ازدواج کند، این ازدواج غیرقابل قبول است. ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان ممنوع است و در صورت وقوع، خلاف قانون محسوب می‌شود. طبق قوانین شیعه، ازدواج زن با غیرمسلمان باطل است.»

اما ازدواج مسلمان با مسلمانی دیگر همیشه پیشنهاد شده است و به همین خاطر شاهد هستیم که مسلمانان در کشورهای مختلف با هم ازدواج می‌کنند و مانعی برای ازدواج آنها از نظر اسـلام وجود ندارد.

رشد تشکیل خانواده در میان مسلمانان جهان

از آنجایی که دو فرد مسلمان اشتراکات بسیاری با هم دارند و همچنین از نظر عقاید نزدیکی بسیاری با هم دارند، به همین خاطر ازدواج مسلمان با یکدیگر به همه توصیه می‌شود. امروزه با عوض شدن روش‌های ازدواج در کشورهای مختلف و همچنین تغییر در برخی سنت‌های ازدواج، بسیاری از جوانان خصوصا جوانان عرب به دنبال دوستی و آشنایی با هم‌کیشان خود هستند تا بتوانند فرد مناسب خود را برای ازدواج پیدا کنند. کشورهایی مانند عراق، عربستان، مـصر، لبنان، امارات، تونس، مراکش و فلسطین، بیشترین میزان ازدواج با مسلمانان دیگر کشورها را ثبت کرده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل این نوع ازدواج، علاقه نسل جدید در این کشورها به برقراری ارتباط با افراد مسلمان دیگر کشورها و همچنین تشکیل خانواده با فردی مناسب با عقاید و سنت‌هایشان است.

لینک های مرتبط دانلود ARABIA App:

ARABIA Arab Muslim Dating App (iOS)

ARABIA Arab Muslim Dating App (Android)

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها