آشنایی با هفته به هفته بارداری و تاریخچه نام گذاری

از تجربه های لذت بخش و خوبی که یک زوج می‌ توانند از زندگی خود داشته باشند دوران بارداری است، بنابراین چه بهتر که آنها از هفته به هفته دوران بارداری خود اطلاع داشته و آن را به خوبی و با آگاهی سپری کنند. دوره ی بارداری حدود ۴۲ هفته است و ما هفته به هفته ی آن را برای شما در این مقاله بیان می کنیم.

هفته اول بارداری

با تجربه ی آخرین پریودی اولین هفته از بارداری رخ می دهد و مادر دیگر تا زمان زایمان پریود نخواهد شد.

هفته دوم بارداری

در این هفته بدن مادر هیچ گونه تغییر را حس نمی ‌کند و معمولاً تا هفته چهارم بارداری نیز هیچ احساسی نسبت به تغییرات نخواهید داشت. در این هفته مادر نباید هیچ گونه الکل و سیگاری را استفاده کرده و باید با مشورت پزشک برای بارداری آماده شود.

هفته سوم بارداری

در این هفته کودک در حال شکل‌گیری است و اندازه ی نمک می باشد. مادر با استفاده از آزمایش خون و آزمایش ادرار می‌ تواند به بارداری خود پی ببرد. در ابتدای این هفته با آزاد شدن تخمک و بارور شدن به وسیله ی اسپرم و ایجاد لقاح جنین ایجاد شده است و کروموزوم‌ های موجود جنسیت جنین را مشخص کرده است.

هفته چهارم بارداری

در این هفته ممکن است که مادر کمی حالت تهوع و استفراغ داشته باشد و یا نفخ را در شکم خود حس کند. بعضی از مواقع نیز گرفتگی و لکه بینی نیز مشاهده می‌شود. این هفته جنین در دیواره های رحم لانه گزینی کرده و قلب، نخاع، مغز و اندام‌ های مربوط به بازو و پا کم کم شکل می گیرد.

هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری با عقب افتادن پریودی مادر پی به بارداری خود می ‌برد اقدام به انجام تست بارداری می ‌کند.

هفته ششم بارداری

در این هفته جنین سریعاً رشد کرده و قلب و مغز او برآمده شده و شکلی شبیه به قورباغه دارد. پزشک در این هفته سونوگرافی تجویز نمی‌ کند و معمولاً حالات بدنی مادر و آزمایش انجام شده را بررسی می کند.

هفته هفتم بارداری

در این هفته صورت جنین رشد کرده و چشم ها، گوش ‌ها و سوراخ های روی بینی در حال شکل گرفتن است و اندازه حدود یک سانتی متر دارد.

هفته هشتم بارداری

در این هفته جنین از شکل قورباغه شبیه به انسان شده و پا های او شروع به شکل گرفتن کرده است و اندام تناسلی جنین مشخص شده و جنسیت را نشان می‌ دهد و جنین اندازه ای شبیه به یک لوبیا دارد.

رحم مادر در این شرایط اندازه لیمو بوده شکم او هنوز بزرگ نشده است.

هفته نهم بارداری

در این هفته ضربان قلب قابل شنیدن است و علائم بارداری بیشتر مشخص شده است. اندام‌ هایی چون پا ها، بازو ها، گوش، پلک و مغز در حال رشد می‌ باشند و ویژگی ‌های منحصر به فرد مربوط به صورت جنین کاملاً در حال شکل‌گیری است.

هفته دهم بارداری

در این هفته جنین اندازه‌ ای بین سه و نیم تا ۴ سانتی‌متر دارد و شکم کمی گرد شده و بیشتر قابل تشخیص است. تکامل دستگاه تناسلی در این هفته صورت می ‌گیرد ولی برای مشخص شدن جنسیت آن باید از هفته شانزدهم اقدام کرد.

هفته یازدهم بارداری

در این هفته حرکت دست و پای جنین شروع میشود و جنین اندازه ای بین ۴ تا ۵ سانتی‌متر دارد و کاملا شبیه به نوزاد است. حالت تهوع مادر در این هفته بهبود پیدا می کند و برجستگی شکم کمی مشخص می‌ گردد.

هفته دوازدهم بارداری

در این هفته سه ماهه اول بارداری تمام می‌شود و حالت تهوع مادر بهبود یافته و تغییراتی در تمایلات جنسی، حس بویایی‌ او رخ می دهد. جنین اندازه بین ۶ تا ۶ و نیم سانتی متر دارد و شبیه به اندازه ی یک لیمو ترش است.

هفته سیزدهم بارداری

در این هفته علائم اولیه بارداری رفع شده و خطر بارداری کاهش یافته و دیگر خطری مادر را تهدید نمی‌ کند، تمامی اندام‌ های جنین کاملاً تشکیل شده و به تکامل خود ادامه می دهند.

همچنین در این هفته ترشحات مربوط به واژن مادر به صورت رقیق و سفید شده و ترک ‌های پوستی نیز نمایان می‌شوند.

هفته چهاردهم بارداری

تاریخچه هفته های بارداری

هفته کودک وزنی حدود ۳۴ گرم دارد و از نوک سینه مادر آغوز خارج شود. همچنین در این هفته جنین شروع به خندیدن، اخم کردن و انگشت دست را مکیدن می ‌کند و تولید صفرا از طریق کبد شروع می گردد.

هفته پانزدهم بارداری

در این هفته اندازه جنین حدوداً ۱۱ و نیم سانتی‌متر و وزن او حدود ۱۴ گرم است. احتمالاً امکان دیدن جنسیت جنین در این هفته وجود دارد و مادر با مراجعه به سونوگرافی می‌ تواند اولین استخوان ‌هایی که برای جنین او شکل گرفته مشاهده کند. همچنین موها و ابروهای جنین در این هفته شروع به شکل‌گیری می‌ کند.

هفته شانزدهم بارداری

در این هفته موهای جنین رشد یافته و جنین می‌ تواند صدای شما را بشنود. سینه‌ های مادر در این هفته بزرگتر شده و یک سری آزمایشات و سونوگرافی ‌ها برای بررسی جنین تجویز می ‌گردد.

هفته هفدهم بارداری

در این هفته جنین اندازه‌ای شبیه به اندازه ی یک انار و وزنی حدود ۱۹۸ گرم دارد و شروع به امتحان مک زدن و بلعیدن می کند. جفت و بند ناف جنین در این هفته بزرگتر شده و دهان جنین باز و بسته می ‌گردد. اسکلت بدن جنین در این هفته شروع به تبدیل شدن از غضروف به استخوان می‌ کند.

 هفته هجدهم بارداری

در این هفته شکم بزرگ شده و جنین اندازه حدود ۲۰ سانتی‌متر دارد. این هفته هفته ی حواس کودک است و ممکن است که چشم ‌ها نور را تشخیص داده و همچنین گوش‌ ها نیز رشد کرده و صدا را می ‌شنوند. سونوگرافی اسکن آنومالی را در این هفته برای بررسی اختلالات جنین برای مادر تجویز می ‌کنند.

هفته نوزدهم بارداری

جنین قدی حدود ۱۵ سانتی متر و وزنی حدود ۲۵۰ گرم دارد. مادر در این هفته ممکن است که اولین حرکات جنین خود را حس کند ( البته از هفته ۱۸ تا هفته ۲۲ بارداری اولین حرکت‌ های جنین توسط مادر حس می ‌گردد ). در صورت دختر بودن جنین رحم او شکل گرفته و تخمدان‌ های او دارای حدود ۶ میلیون تخمک هستند.

هفته بیستم بارداری

در این هفته مادر سنگین تر شده و احتمال دارد که کمی درد و گرفتگی در عضلات پا های خود حس کند. وزن کودک حدود ۲۵۵ گرم و قد اون حدود ۱۵.۲ سانتی‌متر است. حرف زدن با کودک در این هفته باید شروع شود و کودک صدای مادر را کاملاً می ‌شنود. از دیگر علائم این هفته این است که مادر لگد زدن کودک خود را کمی احساس می ‌کند.

هفته بیست و یک بارداری

در این هفته جنین از جفت بزرگتر شده و احتمال سقط جنین بسیار کم است. امکان شنیدن صدای جنین با گوشی به طور واضح ممکن است. جنین قدی حدود ۱۸ سانتی متر و وزنی حدود ۴۵۵ گرم دارد.

هفته بیست و دوم بارداری

در این هفته حرکات جنین شدیدتر شده و بیشتر جابجا می‌شود. مادر کاملا شبیه به زنی باردار بوده و تغییرات مربوط به بارداری به طور کامل در بدن او مشخص است. ضربان قلب جنین در این هفته حدود ۱۲۰ تا ۱۶۰ است. کودک وزنی حدود ۴۵۰ گرم و قدی حدود ۱۹ سانتی متر دارد.

هفته بیست و سوم بارداری

وزن جنین در این هفته حدود نیم کیلو بوده و سینه‌ های مادر بزرگتر شده و آماده شیردهی هستند و خط تیره از ناحیه ناف تا قسمت شرمگاهی مادر را پوشانده است‌ و علت آن تغییرات هورمونی بدن مادر می‌باشد. جنین در این هفته شروع به رشد کرده ولی هنوز آماده به زندگی خارج از رحم نیستند. ممکن است که در این هفته تکرر ادرار را تجربه کرده و میزان اشتها در او افزایش پیدا کرده باشد.

هفته بیست و چهارم بارداری

در این هفته مادر انقباضات دروغی در رحم خود احساس می‌ کند، انقباضاتی که همانند درد زایمان است و تنگی نفس می گیرد. معمولا مادر تا هفته بیست و چهارم بارداری حدود ۷ کیلو وزن اضافه کرده است. جنین در این هفته وزنی حدود ۵۴۵ گرم و قدی حدود ۳۰ سانتی‌متر دارد. اثر انگشت ‌ها و کف پای جنین کاملاً شکل گرفته و جوانه های چشایی در روی زبان او ظاهر شده اند.

هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته موهای جنین کاملاً نرم بوده و شروع به رشد کرده اند. مادر می‌ تواند با ایجاد کردن صدا هایی بلند حرکات جنین خود را بررسی کند و جنین نسبت به صدا ها عکس العمل از خود نشان می دهد. میزان انرژی مادر از این هفته کاهش می یابد.

هفته بیست و ششم بارداری

در این هفته مادر احساس درد در ناحیه قفسه سینه خود و در دنده های خود دارد. جنین وزنی حدود ۹۰۰ گرم و قدی حدود ۳۳ سانتی‌متر دارد و گوش هایش به گونه ای رشد کرده اند که به راحتی می‌ تواند صدای مادر را تشخیص دهد. در صورت پسر بودن جنین بیضه ها پایین آمده و به داخل کیسه می ‌روند.

هفته بیست و هفتم بارداری

در این هفته ریه ‌ها و همچنین سیستم عصبی جنین در حال رشد بوده و همچنین مادر می‌ تواند حرکات جنین خود را مورد بررسی قرار دهد و پیگیری کند.

مادر دچار سوزش معده، متورم شدن پا ها و افزایش وزن شده است.

هفته بیست و هشتم بارداری

با شروع این هفته وارد ماه هفتم بارداری شده اید. بعضی از مادرها در این هفته دچار زایمان زودرس می‌شوند. مغز جنین شروع به رشد کرده و تو رفتگی ها و برجستگی‌ هایی روی آن نمایان شده است. جنین می ‌تواند خواب ببیند، چشمک بزند و همچنین اخم کند‌. ممکن است که جنین تغییر مکان داده و سر او به سمت دهانه رحم قرار گیرد از این رو موجب به وجود آمدن فشار زیادی در قسمت مثانه شود و مادر دچار تکرر ادرار گردد.

هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته عضلات و چربی ‌ها در بدن جنین ایجاد شده و جنین دائماً در حال رشد است. در این هفته جنین دائما در حال تمرینات تنفسی است‌. همچنین پزشک ممکن است که مصرف کلسیم و آهن را برای مادر تجویز کند و یا آن را زیاد تر کند.

هفته سی‌ام بارداری

با شروع این هفته دو ماه تا زمان زایمان مادر باقی مانده است و شکم او روز به روز بزرگتر شده و بیشترین رشد در ناحیه مغز جنین صورت می ‌گیرد. جنین در این هفته وزنی حدود یک کیلو و ۳۰۰ گرم دارد و در زمان بیداری دارای چشمانی باز است‌.

هفته سی و یکم بارداری

در این هفته جنین قدی حدود ۳۸ الی ۴۳ سانتی‌متر و وزنی حدود یک کیلو و ۸۰۰ گرم دارد. از هفته ۳۱ تا هفته ۳۸ پزشک انجام سونوگرافی را برای بررسی وضعیت جنین تجویز می کند.

هفته سی و دوم بارداری

از این هفته به بعد جنین خود را برای زندگی در خارج از رحم آماده می‌ کند. درد لگن، درد کمر و پاها برای مادر شروع می‌شود. سیستم عصبی جنین به گونه‌ ای رشد کرده است که می ‌تواند دمای بدن خود را تنظیم کند. تولد نوزاد از این هفته با انجام دادن یک سری اقدامات پزشکی باعث زنده ماندن وی می‌شود.

هفته سی و سوم بارداری

در این هفته مادر خستگی زیادی را متحمل شده است. حواس پنجگانه جنین کاملاً عمل می کند و ریه‌ ها به طور کامل شکل گرفته است. همچنین در این هفته استخوان ‌ها سفت تر شده و قوی می‌شوند.

هفته سی و چهارم بارداری

در این هفته علائم آزاردهنده مادر افزایش پیدا کرده و ورم پا ها بیشتر شده و همچنین درد ها شدیدتر می‌شود. مادر برای خوابیدن با مشکل مواجه می‌شود و به سختی استراحت می ‌کند. اندازه قد جنین در این هفته حدود ۳۴ سانتی متر است. ناخن ‌ها و نوک انگشتان جنین رشد کافی را کرده و مردمک چشمان او شروع به گشاد شدن و منقبض شدن می‌ کنند.

هفته سی و پنجم بارداری

وزن جنین در این هفته حدود ۲ کیلو و ۲۶۰ گرم و قد او حدود ۴۸ سانتی‌متر است. به دلیل بزرگتر شدن جنین ممکن است که حرکت کردن او کمی سخت ‌تر صورت بگیرد، رشد کلیه ها صورت گرفته و کبد او در حال فعالیت است. زایمان کردن در این هفته نشان از نارس بودن کودک دارد و کودک باید حتماً تحت مراقبت‌ های ویژه قرار گیرد.

هفته سی و ششم بارداری

موقعیت جنین در این هفته به گونه ‌ای است که آماده زایمان بوده و فشار لگن را افزایش می‌ دهد. میزان تکرر ادرار مادر و ترشحات سینه افزایش پیدا می‌ کند و دچار انقباضات کاذب می‌شود.

هفته سی و هفتم بارداری

از این هفته تا زمان زایمان مادر کمتر از حدود ۳ هفته باقی مانده است و مادر باید آموزش‌ های مربوط به زایمان خود را تکمیل کند. میزان چربی ‌های جنین افزایش پیدا کرده و کمی جنین چاق ‌تر می‌شود و همچنین ارگان ‌های اصلی جنین خود را برای زندگی در خارج از رحم آماده کرده اند. از این هفته به بعد جنین هر روز حدود ۳۴ گرم، چربی های خود را افزایش می دهد.

هفته سی و هشتم بارداری

از این هفته به بعد باید خود را برای زایمان آماده کنید زیرا جنین شما آماده زندگی خارج از رحم می‌ باشد. مادر به قدری بزرگ شده است که نمی ‌تواند تعادل خود را حفظ کند زیرا نقطه ثقل بدن او تغییر کرده و پا ها تعادل خود را از دست می ‌دهند. مادران زیادی هستند که در این هفته زایمان می ‌کنند.

هفته سی و نهم بارداری

که دارای مشکلاتی برای زایمان طبیعی هستند در این هفته خود را برای زایمان سزارین آماده می‌ کنند، زیرا رشد جنین کامل شده و جنین کاملاً رسیده است.

هفته چهلم بارداری

در این هفته جنین وزنی حدود دو کیلو ۷۰۰ گرم الی ۴ کیلو و قدی حدود ۴۰ سانتی متر الی ۵۳ سانتی‌متر دارد. اگر هنوز علائم زایمان طبیعی را ندارید نگران نباشید زیرا هنوز فرصت برای زایمان هست.

هفته چهل و یکم بارداری

مادران زیادی هستند که تا این هفته زایمان کرده اند و کودک خود را به دنیا آورده اند اگر شما هنوز زایمان نکرده‌اید نگران نباشید زیرا همچنان فرصت برای زایمان هست علائم مربوط به زایمان ممکن است هر لحظه بروز پیدا کند.

هفته چهل و دوم بارداری

این هفته هفته‌ ای است که سفر بارداری شما به اتمام رسیده است و نوزاد شما باید چنانچه تا این هفته به دنیا نیامده است حتماً متولد گردد و بیشتر ماندن وی در رحم برای او خطر دارد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها