موزه آستان مقدس حضرت معصومه

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س)

از موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) به عنوان یکی از قدیمی ترین موزه های ایران یاد میشود. این موزه یکی از قدیمی ترین گنجینه های نگهداری آثار طبیعی تاریخی به شمار میرود که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. این موزه یکی از مهم ترین موزه های ایران است چرا که آثار بسیاری را نگهداری میکند.

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) دارای ۱۵ بخش است. بخش هایی که هر یک ویژگی های خاص خود را داراست. قرآن های خطی آن به دلیل هنر های ممتاز کتاب آرایی که در آنها به کار رفته است، مسکوکات موزه که از نظر جنس، طرح و رنگ بی نظیر هستند، نقاشی های دوران قاجار و صفویه و بخش های هنری دیگر موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) باعث شده تا این موزه بسیار خاص و ارزشمند باشد.

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س)

این موزه ارزشمند دارای چیزی حدود ۱۵ بخش مختلف است که هر یک هزاران اثر را در خود جای داده است. این موزه در استان قم، میدان آستانه و در حریم حرم مطهر قرار دارد.

چه آثاری در این مجموعه قرار داده شده است؟

آثار نفیسی از قبیل قرآن‌های خطی، مسکوکات تاریخی، کاشی‌های مختلف دوره‌های اسلامی، انواع سفالینه‌ها، حجاری، نقاشی، فلزکاری، پارچه‌های دستباف، قالی‌های دستباف و انواع درهای خاتم‌کاری، انواع مُهر‌ها و عقیق‌ها در این موزه به طور شبانه روزی نگهداری میشوند.

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س)

این موزه از چه زمانی پا برجا است؟

این موزه در آبان ماه سال ۱۳۱۴ هجری به روی مردم باز شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فروردین ماه سال ۱۳۶۱ به مکان فعلی آن انتقال پیدا کرد. اولین مکان موزه با مساحتى حدود ۵۰۰ متر مربع فعالیت داشت ولى در سال ۱۳۷۱ در زمان تولیت آیت‌ الله مسعودى خمینی زیرزمین موزه راه اندازى شد که در کل مساحت آن به یک هزار متر مربع افزایش یافت.

موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س)

زمان بازدید از موزه آستان مقدس حضرت معصومه (س) چه زمانی است؟

این موزه به طور شبانه روزی آماده پذیرایی از گردشگران ایرانی و خارجی است.

تاریخچه موزه آستان مقدس

بارگاه حضرت معصومه (س) برکات زیادی برای کشور ما و خصوصاً مجاورین آن داشته است که یکی از آن‌ها توجه جدی‌تر به موضوع تشکیل موزه در شهر قم می‌باشد. با توجه به نفایس ارزشمندی که اقشار مختلف به این بارگاه نورانی اهداء کرده بودند ضرورت تأسیس موزه در این شهر بیش و پیش از سایر شهرها احساس شد و عملاً نیز به اجرا در آمد، به‌گونه‌ای که پس از تهیه و تدارک مقدمات لازم، در صحن زنانه حرم مطهر و در مکانی که هم‌اکنون به مسجد شهید مطهری نامیده می‌شود در تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۱۴ شمسی، موزه آستانه افتتاح گردید.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

در کتاب راهنمای قم تألیف مرحوم سید علی‌اکبر برقعی که در سال ۱۳۱۷ شمسی توسط آستانه مقدسه انتشار یافته به تاریخ تأسیس موزه آستانه اشاره‌شده است:

«در سال ۱۳۱۴ خورشیدی برحسب دستور وزارت معارف و اوقاف برای نگاهبانی اشیاء نفیس آستانه و به‌منظور استفاده عامه در ضلع غربی صحن زنانه، بنائی به نام موزه پرداخته گشت» صفحه ۱۴۸ و ۱۴۹

«پیش از تأسیس موزه آستانه اشیاء نفیس و گران‌بها در یک اتاق متصل به رواق به نام خزانه، مضبوط بود و خدام آستانه آن را پاسبانی می‌کردند و یکی از وظایف حتمیِ خدام در هر کشیک حفظ و حراست از این اشیاء بود. اشیاء و نفایس مزبور به‌هیچ‌وجه مورداستفاده عموم قرار نمی‌گرفت و هرسال یک یا دوبار، درب خزانه برای گردگیری و بازرسی خزانه باز می‌شد».

منبع پایگاه خبری آستان مقدس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها