موزه قصر آیینه یزد

موزه قصر آیینه یزد

یکی از جذاب ترین دیدنی ها یزد، بازدید از موزه تاریخی قصر آیینه است، که هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر می‌خواهید سفری به یادماندنی برای خود یا خانواده تان رقم بزنید حتما به این موزه سر بزنید. برای آشنایی با این موزه بسیار دیدنی با ما همراه باشید.

موزه قصر آیینه یزد

ساختمان موزه قصر آیینه یزد

این موزه در باغی بزرگ با وسعت ۸۱۷۴ متر مربع واقع شده است. سبک معماری این موزه معماری سنتی ایرانی به همراه معماری اروپایی است، که در آن اتاق های گچبری شده و نقاشی شده زیبایی به چشم می‌خورد. تزئینات این موزه به دستان پرتوان، هنرمندان ایرانی انجام شده است. در این مجموعه قسمتی به نام حوضخانه وجود دارد که دیدن آن بسیار توجه شما را به خود جلب می‌کند. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مجموعه شگفت انگیز آشنا شوید.

موزه قصر آیینه یزد

این موزه بعد از انقلاب اسلامی به بیناد مستضعفان سپرده شد، و پس از گذشت چندیدن سال در سال ۱۳۷۷ به موزه تبدیل گشت. این موزه مکانی برای نمایش آثاری از جمله شمع سوز، پیه سوز، نفت سوز و اشیایی از این قبیل در زمان های قدیمی است. این موزه محل نگهداری ۱۲۴ اثر است که به شش دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از: پیه سوزها، شمع سوزها، نفت سوزها، گاز سوزها، برق سوزها و مجموعه ای از آیینه ها.

تفریحات یزد

آثار موزه آیینه

قدیمی ترین وسیله ای که در موزه قصر آیینه دیده می‌شود، مربوط به پیه سوز های دوران ساسانی است. از دیگر آثار این موزه می‌توان به تمبر ها، اسلحه، سکه و نمونه هایی از برنز های لرستان اشاره کرد. موزه قصر آیینه در خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد. یکی از ویژگی های این موزه امکان برای بازدید نابینایان است، که از خط بریل برای معرفی قسمت های این موزه و وسیله هایی که در آن نگهداری می‌شود برای افراد نابینا استفاده می‌شود.

در موزه آیینه چه ببینیم؟

در این موزه، مجموعه ای از دست نوشته های قدیمی، کتاب، سکه، تمبر، اسلحه و چندین شی برنزی از لرستان نمایش داده شده است. همچین انواع مختلفی از آینه، انواع و اقسام چراغ ها، انواع کبریت ها و اسلحه نمایش داده شده است. از جذابترین بخش های موزه بخش وسایل روشنایی آن است که در ان انواع چراغ های پیه سوز، چراغ های نصبی، چراغ های آویزی، چراغ های پایه دار، چراغ های دستی، انواع شمع سوزها مثل نصبی و دستی، انواع نفت سوزها، گاز سوزها و برق سوزها به نمایش گذاشته شده اند.

موزه قصر آیینه یزد
موزه قصر آیینه یزد

قصر آیینه یزد کجاست؟

این موزه در شهر یزد و در خیابان کاشانی یزدی، در باغی به وسعت ۸۱۷۴ متر واقع شده است و درست مانند کوشکی در باغ است. در این محوطه، حیاط بسیار بزرگی با یک استخر وسیع در وسط آن وجود دارد. خود ساختمان دارای اتاق های اینه کاری شده ای که رو به استخر هستند و راهر روهایی تو در تو است. تاریخ ساخت این بنا به دوران پهلوی اول برمی گردد.

در واقع قصر آیینه یزد در سال ۱۳۲۰ توسط فردی به نام صراف زاده ساخته شد تا از آن به عنوان مهمانسرای خصوصی استفاده شود. صراف زاده، یک بازرگان و در آن دوران وکیل مجلس یود که در آن دوران در صرافخانه ای که متعلق به پدرش بود شروع به کار کرد و با کار آشنا شد. بعد از مدتی هم که کامل کار صرافی را یاد گرفت، مستقل شد و کار خود را شروع کرد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها