آثار تاریخی آذربایجان شرقی

آثار تاریخی آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی یکی از استان‌های ترک نشین ایران است که در منطقه آذربایجان ایران واقع شده و زمان حکومت پهلوی آذربایجان خاوری نامیده می‌شد. این استان بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین استان ناحیهٔ شمال غربی ایران (آذربایجان) محسوب می‌شود. استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده‌است. این استان دارای آب و هوای سرد کوهستانی بوده و کلّ محدودهٔ استان را کوه‌ها و ارتفاعات تشکیل داده‌اند. مساحت استان آذربایجان شرقی ۴۵٬۴۹۱ کیلومتر مربع است، این استان، یگانه استان ایران است که با ارمنستان هم‌مرز است و همچنین تنها استان کشور است که هم با خاک اصلی جمهوری آذربایجان و هم با جمهوری خودمختار نخجوان که برون بومی متعلق به جمهوری آذربایجان است، مرز مشترک دارد. با ما همراه باشید تا آثار تاریخی آذربایجان شرقی را معرفی کنیم.

قلعه بابک خرمدین

این قلعه متعلق به دوره ساسانیان و اشکانیان است، و به آن قلعه جمهور هم گفته می‌شود اما بیشتر به قلعه بابک معروف است. این قلعه بر بالاترین نقطه کوه قرار گرفته  و بلندی ان دو هزار و سیصد متر است به همین دلیل بابک خرمدین در این قلعه توانست در برابر حمله عرب‌ها  بیست سال مقاومت کند به همین دلیل به این نام معروف شده است. این قلعه در استان آذربایجان شرقی در جنوب شرقی شهرستان کلیبر قرار دارد و فاصله آن با کلیبر سه کیلومتر است. برای رفتن به این قلعه باید از یک گذرگاه تنگ و باریک عبور کرد که در فاصله نزدیکی با دژ دارد.

آثار تاریخی آذربایجان شرقی
آثار تاریخی آذربایجان شرقی

قلعه پشتو

این قلعه در استان آذربایجان شرقی در شهر اهر در روستای پیشتاب قرار دارد. این قلعه قدمت بسیار طولانی دارد به طوریکه قدمت ان به دوره اورارتوها باز می‌گردد. این قلعه در بلندی کوهی قرار گرفته که یه طرف ان به یک پرتگاه و دره عمیق قرار دارد و پله‌هایی برای رفت و آمد از بالای قلعه تا پایین قلعه ساخته شده است. مصالح به کار رفته در این قلعه ملات ساروج و سنگ‌های لاشه است.  اطراف این قلعه بسیار سر سبز و زیبا است و درختان زیاد و متنوعی همچون تمشک و فندق زیبایی فوق‌العاده به این منطقه داده است. و از نظر پوشش جانوری، خرس قطبی در میان کوه‌ها وجود دارد.

گورستان آخماقیه

یکی از آثار تاریخی و باستانی تبریز روستای آخماقیه است. در این روستا قبرستان قدیمی وجود دارد که به نام این روستا معروف شده است. در گورستان آخماقیه سنگ قبرهای حجاری شده کوچک و بزرگ و مجسمه‌هایی به شکل قوچ در داخل ان وجود دارد. قبر خواجه امین الدین صدقه هم دوره سلطان محمد غازان بوده  که بزرگ‌ترین سنگ قبر را دارد که کنده‌کاری‌های زیبایی در دیوارهای انجام شده است.

پارک ائل گلی

این باغ بزرگ با نام سابق شاه گلی در تبریز قرار گرفته، باغی جذاب که یک دریاچه مصنوعی مربعی شکل با پیاده روهایی در هر چهار طرفش احاطه گردیده. می توان از این باغ به عنوان یکی از نمادهای شهر تبریز نام برد، مکانی عالی برای استراحت و تفریح که عمده زیبایی ها و محبوبیتش را مدیون دریاچه مصنوعی اش می باشد. دریاچه ای جذاب که در مقابلش تپه ای نسبتا بزرگ با طبیعتی جذاب و زیبایی های قابل توجهی به چشم می خورد، این تپه در صبح های تابستان با افراد متعددی که برای ورزش کردن به آنجا آمده اند، پر می شود و در هنگام غروب در گوشه و کنارش خانواده هایی به چشم می خورند که برای تفریح و سرگرمی به آنجا آمده اند.

آثار تاریخی آذربایجان شرقی
آثار تاریخی آذربایجان شرقی

در گذشته از این باغ به عنوان شاه گلی یاد می شد، شاه گلی به معنای استخر شاه می باشد و همانطور که از نامش پیداست این مکان در ابتدا میزبان استخری متعلق به آق قویونلوها بوده که در دوران صفویه با کشیدن دیوار در اطرافش گسترش یافته. مسیرهای اطراف این استخر در دوران قاجار به آن اضافه شدند و با درختان تبریزی و بید مجنون مزین گردیدند. می توان از رودخانه های لیقوان به عنوان منبع تغذیه آب این دریاچه نام برد. از دیگر امکانات موجود در ایل گلی می توان به باغ وحشی به همین نام، سورتمه و وسایل بازی و سرگرمی اشاره کرد. همچنین در فاصله ۱۰ دقیقه ای از آن هتلی به نام هتل پارس برای اقامت میهمانان و سهولت در سکونت در آنها نیز در نظر گرفته شده است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها