دیدنی­های استان­های گیلان و مازندران

دیدنی­های استان­های گیلان و مازندران

دو استان گیلان و مازندران در شمال کشور، آنچنان در هم آمیخته اند که تقریباً همه ما مجموعه­ آن­ها را «شمال» می­نامیم و از هر فرصتی استفاده می­کنیم تا حتماً سری به «شمال» بزنیم. در ادامه دیدنی­های استان­های گیلان و مازندران را معرفی می­کنیم تا در سفرهای آتی حتماً سراغ آن­ها هم بروید.

۱-  ماسوله گیلان

یکی از تاریخی­ترین شهرهای ایران در استان گیلان و ۳۶ کیلومتری شهر فومن واقع است. این شهر در دل جنگل­ های سردار جنگل فومن واقع شده است. ساخت این شهر به دوران زندیه برمی­گردد و شاخصه آن، سبک معماری منحصر به فرد خانه­ های آن است که روی همدیگر به صورت پلکانی ساخته شده اند.دیدنی­های استان­های گیلان و مازندران

اینجا هم مکانیست که طبق منابع تاریخی، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و هم جاییست که بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را می توانید در آن ببینید. ماسوله در دامنه های جنگلی البرز و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، به همین خاطر در تابستان هم آب و هوایی نسبتا مطلوب دارد و خیلی اذیت نخواهید شد.

بدون شک شاخص ترین ویژگی ماسوله که شهرتی جهانی هم دارد، معماری پلکانی خانه های آن است. در اینجا پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. این ویژگی، سوژه ای ناب و منحصر به فرد به علاقه مندان به هنر عکاسی می دهند. خصوصا زمان هایی که روستا غرق در مه می شود، مناظر منحصر به فردی را می توان در روستای ماسوله مشاهده کرد. علاوه بر معماری پلکانی، خود خانه های تاریخی شهر هم از جاذبه های گردشگری آن به شمار می روند. مردمان با ذوق این منطقه، خانه های خود را با گلدان های رنگارنگ و دیگر لوازم تزئینی آراسته اند و گاهی شما را به بازدید از داخل منزل خود دعوت می کنند.

۲-  روستای فیلبند

با گذراندن سه ساعت و نیم در جاده، می­توانید از تهران به فیلبند برسید. برای گذراندن این مسیر ۱۸۶ کیلومتری باید وارد جاده هراز شوید و در ۲۵ کیلومتری آمل در جاده­ای که به سنگچکال منتهی می­شود، وارد شوید. بعد از عبور از سنگچال به فیلبند خواهید رسید. این روستا یکی از دیدنی­ترین مناطقی است که فاصله چندان زیادی هم با تهران ندارد.

۳-   کلاردشت در مازندران

در دامنه رشته­ کوه البرز و در غرب استان مازندران، شهری است با قدمت ۴۰۰۰ سال که اطراف آن را کوه­ها پوشانده است. البته کلاردشت ساحلی نیست و اگر می­توانید برای مدتی از ساحل دریای خزر دل بکنید، پیشنهاد می­کنیم حتماً از این منطقه هم بازدید کنید.

۴-      دریاچه چورت مازندران

در استان مازندران در جاده واصل ساری به کیاشر، ۱۰ کیلومتر مانده به روستای چورت، دریاچه چورت دلبری می­کند. این دریاچه که در میان درختان فراوان قرار گرفته است، تصویر این درختان را در فصول مختلف سال منعکس می­کند و منظره­ای بی نظیر را به نمایش می­گذارد.

۵-   جاده اسالم به خلخال

اگر قصد سفر به خلخال را دارید، در نظر داشته باشید که مسیر رفتن به این شهر شاید از چیزی که در داخل شهر به دنبال آن هستید، چشمگیرتر باشد. البته حتماً با سرعت مطمئنه حرکت کنید، چرا که این جاده کوهستانی، پیچ­های هیجان­انگیزی هم دارد!دیدنی­های استان­های گیلان و مازندران

۶-  هزار جریب، بهترین جاهای دیدنی شمال

اگر بخواهیم منطقه مابین استان گلستان و مازندران را نام ببریم، بایستی به کوه های هزار جریب اشاره کنیم. کوه های سرسبز و دیدنی که در میان بخش های شهری مانند بهشهر، نکا، ساری و سوادکوه قرار گرفته است. اما اگر دقیق تر بخواهیم به این موضوع دقت کنیم بایستی منطقه گردشگری و پر بازدید آن را، مربوط به شهر بهشهر بدانیم. دو منطقه دو دانگه و چهاردانگه در هزار جریب تشکیل دهنده تمام هزار جریب است. همچنین یکی از دلایل مطرح بودن این منطقه حتی برای عاشقان محیط زیست، منطقه شکار ممنوع هزار جریب است.

۷ –  دریاچه الیمالات زیبا ترین دریاچه برای پیک نیک و گشت و گذار 

اگر به دنبال دریاچه ای می گردید که در کنار آن نشسته و یا به پیک نیک بروید، دریاچه الیمالات در شمال را پیشنهاد می دهیم. دریاچه ای که نه تنها می توانید در زمان های مشخصی که پر آب شده، در آن قایق رانی کنید، بلکه سکون و حرکت آرام آب دریاچه را با طبیعت سرسبز اطرافش مشاهده کنید. دسترسی به این دریاچه بسیار راحت بوده و تا جاده نور به چمستان تنها ۳ کیلومتر فاصله دارد. دریاچه الیمالات به دلیل وجود سد الیمالات تشکیل شده و هم اکنون تبدیل به یکی از بهترین مناطق شمال کشورمان در نزدیکی شهر نور شده است.

منبع الی گشت الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها