آثار باستانی جنوب اصفهان

آثار باستانی جنوب اصفهان

اصفهان شهر رنگ ها و فرهنگ های گوناگون است. شهری که به هر سمت آن نگاه کنیم، جلوه هایی از هنر ایرانی را میبینیم. جنوب اصفهان نیز یکی از مکان هایی است که دیدن آن به همه توصیه میشود.

مسجد شاه اصفهان

آرامگاه پیر بکران

آرامگاه پیر بکران یکی از آرامگاه های مخصوص ایلخانیان است که در شهرستان فلاورجان و در دل شهر واقع شده است. ین اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایرانبه ثبت رسیده است. سبکی که برای ساخت این بنا استفاده شده است، آذری است. در ساخت این بنا از خشت، آجر و سنگ استفاده شده است.

آثار باستانی جنوب اصفهان

شهرستان شهرضا از آثار باستانی جنوب اصفهان

شهرستان شهرضا یکی از شهرستان های استان اصفهان است که به سفال و انار های با کیفیتش معروف است. یکی از شهر های طبعه این شهرستان، شهر منظریه است. این شهر با داشتن یک برج کبوتر معروف میان گردشگران جایگاه خود را یافته است. این برج کبوتر در دوران قاجار ساخته شده است. همانطور که میدانید برج کبوتر های بسیاری در اصفهان وجود دارد. نام این برج کبوتر عمرو آباد است. برج کبوتر عمرو آباد در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۴۷۱به ثبت آثار ملی رسیده است.

آثار باستانی جنوب اصفهان

امام زاده عبدالمطلب

اگر به دنبال گردشگری باستانی – مذهبی هستید، امامزاده عبدالمطلب اسفرجان یکی از مکان هایی است که باید ببینید. مردم محلی معتقدند این امامزاده پسر امام موسی بن جعفر است. ضریح چوبی و سبز رنگ امامزاده در کنار گنبد و کاشی کاری های زیبایش، آنجا را به مکانی دیدنی تبدیل کرده است. این امامزاده در شهرستان اسفرجان واقع در جنوب اصفهان قرار دارد.

آثار باستانی جنوب اصفهان

به جز شهر اصفهان در استان اصفهان نیز دیدنی های باشکوهی وجود دارد که با کمی گشتن میتوانید از آنها لذت ببرید. دیدنی های این شهر ها بسیار خاص و اعجاب انگیز هستند. آرامگاه پیر بکران، برج کبوتر عمرو آباد و امامزاده عبدالمطلب تنها بخش کوچکی از دیدنی های این شهر ها بود.

بناهای تاریخی اصفهان

سر در قیصریه

این در که در واقع به عنوان ورودی اصلی بازار شاهی محسوب می شود هم زمان با ساخت مسجد جامع و به دستور شاه عباس اول صفوی بنا گردید. از مدارک و مستندات اینگونه بر می آید که بنای سر در قیصریه، پس از اتمام ساختمان بنا در سال ۱۰۲۶ ه. ق خاتمه یافته است و معمار آن نیز استاد طراح بافت شهرسازی اصفهان استادعلی اکبر اصفهانی بوده است.
بر سر در این بنا که مهمترین و باعظمت ترین دروازه های ورودی شهر صفوی اصفهان محسوب می شود و روابط بین بافت قدیم و جدید شهر به یکدیگر بوده است، نقاشی های چندی از آثار رضا عباسی از جمله جنگ شاه عباس اول با ازبکان و تابلو شکارگاه سلطنتی مشاهده می شود که متأسفانه در اثر برودت هوا در معرض آسیب جدی قرار گرفته اند.
در بالاترین قسمت این سر در دو نیم تنه تیرانداز مرد دیده می شود که تنه آنها شیر یا ببر و دم آن اژدهاست. این دو تصویر که بر کاشی معرق است بیانگر صورت فلکی اصفهان یا برج قوس است در واقع منجمان تولد اصفهان را در این ماه دانسته اند.
شاردن علت نامگذاری این سر در به نام قیصریه را به این علت می داند که سر در این بازار را مثل یکی از بناهای قیصریه، قیساریه در آسیای صغیر (ترکیه کنونی) ساخته اند.
بر بالای سر در ساعت بزرگی نصب بود که در جنگ با پرتغالی ها نصیب ایران شده بود. علاوه بر آن عمارت نقاره خانه نیز در بالای سردر قیصریه ساخته شده بود و در زمان حکومت ظل السلطان در جبهه های سردر قیصریه تغییراتی صورت گرفت و یک حاشیه کاشیکاری در امتداد سه جانب سر در اضافه شده است.

منبع راسخون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها