در بیرجند کجا برویم؟

در بیرجند کجا بریم؟

در بیرجند کجا بریم؟ بیرجند در استان خراسان جنوبی، و قسمت شرقی ایران قرار دارد. این شهر با جمعیت ۲۰۳.۶۳۶ چهل و نهمین شهر ایران شناخته می‌شود. این شهر به شهر کاج ها نیز معروف است. از نام های این شهر در قدیم می‌توان به برجند، بیرگند، برک، برجن و بجد اشاره کرد. مساحت این شهر حدود ۳۵ کیلومتر مربع است. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با این شهر آشنا کنیم، پس همراه ما باشید.

در بیرجند کجا بریم؟

مکان های دیدنی بیرجند

در بیرجند کجا بریم؟ بیرجند از لحاظ مکان های دیدنی بسیار غنی بوده، و تعداد زیادی مکان دیدنی را به خود اختصاص داده است. اگر به بیرجند سفر کردید باید وقت زیادی را برای بازدید از دیدنی های زیبای این شهر در نظر بگیرید. در ادامه به معرفی چند مکان مهم در بیرجند می‌پردازیم، پس ما را همراهی کنید.

مکان های دیدنی بیرجند

آبشار گیوک

در بیرجند کجا بریم؟ از مناظر طبیعی بیرجند می‌توانم به آبشار گیوک اشاره کرد. این منطقه از دو قسمت آبشار و سد تشکیل شده است، اما به دلیل قرار گیری سد مقداری از چشم انداز زیبای این منطقه کم شده است. این آبشار در روستای خوش آب و هوای گیوک بیرجند قرار دارد. در مسیر رسیدن به این آبشار باغ های زیبا زرشک، انگور، زردآلو و بادام به چشم می‌خورد و زیبایی زیادی را به این منطقه بخشیده است.

آبشار گیوک

آثار تاریخی بیرجند

بند دره بیرجند

علت نام گذاری این مکان این است که آب موجود در آن از دره می‌گذرد. این بند به دستور امیر شوکت الملک بنا شده است، و قدمت آن به دوره حکومت زندیه و قاجار بر می‌گردد. همچنین بند دره جز آثار ملی ایران است.

بند دره بیرجند

باغ امیر آباد

این باغ زیبا و دیدنی در ۵ کیلومتری بیرجند قرار دارد، که جز آثار دوره قاجار است. تزئینات این بنا به سبک سنتی ایرانی است. این باغ بعد از اینکه در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت، از آن به عنوان دانشگاه، موزه، کتابخانه، چای خانه سنتی و سفره خانه استفاده می‌شود.

باغ امیر آباد

‌عمارت کلاه فرنگی

تانم دیگر این مجموعه ارگ حسام الدوله است. از نام های دیگر این مجموعه در قدیم می‌توان به‎ سرکار و قصر بی بی عروس اشاره کرد. صاحب این بنا در قدیم امیر علم خزیمه بوده است. این بنا به صورت ۶ ضلعی و به رنگ سفید ساخته شده است. اگر به بیرجند سفر کردید بازدید از این مجموعه را فراموش نکنید.

‌عمارت کلاه فرنگی

سوغات بیرجند

از مهم ترین راه های اشتغال در هر شهر، تولید سوغات برای مسافرانی است که به آن شهر سفر می‌کنند. بیرجند تنوع زیادی در تولید سوغات دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با سوغات این شهر آشنا شوید.

سوغات بیرجند

عناب

عناب مهم ترین محصولی است، که برای سوغات استفاده می‌شود. بیرجند جز صادر کننده های مهم عناب در ایران است. این محصول در فصل تابستان  و پاییز تولید می‌شود. این محصول خوشمزه خاصیت درمانی از جمله آرام بخش، تقویت کبد و درمان قند خون را دارا است. در سفرتان به بیرجند خرید عناب را فراموش نکنید.

عناب

کشک و قره قورت

دو محصول معروف لبنی در بیرجند کشک و قره قورت است. کشک های تولید شده در بیرجند شامل کشک سفید، کشک زرد، کشک زیره ای تولید می‌شود، که هر کدام طعم به خصوص خود را دارد. کشک زرد محصول مختص به خود بیرجند است. قره قورت بیرجند دارای دو طعم شیرین و خیلی ترش است.

کشک و قره قورت

زرشک

این میوه بر روی درختچه های خاردار رشد می‌کند. معروف ترین و خوش طعم ترین زرشک بیرجند به زرشک پفکی معروف است. زرشک بیرجند در همه نقاط به نام عقیق درخشان خراسان جنوبی مشهور است.

زرشک

صنایع دستی بیرجند

از دیگر جاذبه های گردشگری و همچنین درآمد زایی در هر شهر می‌توان به صنایع دستی آن شهر اشاره کرد. بیرجند صنایع دستی زیادی را تولید و صادر می‌کند. در ادامه به معرفی مهم ترین صنایع دستی بیرجند می‌پردازیم، همراه ما باشید.

صنایع دستی بیرجند

پلاس بافی

نوعی زیرانداز است، که در بیرجند و بعضی نقاط ایران تولید می‌شود. پلاس با استفاده از پشم در رنگ های مختلف تولید می‌شود. از این محصول به عنوان سفره و سجاده نیز استفاده می‌کنند. تفاوت پلاس و جاجیم در این است که پلاس به صورت افقی بافته می‌شود، اما جاجیم به صورت عمودی بافته می‌شود.

رودوزی

در این هنر با استفاده از نخ طرح های متفاوتی روی پارچه ساده می‌دوزند، و پارچه را زیبا می‌سازند. پارچه و نخی که در این هنر به کار می‌رود عموما از جنس ابریشم و پنبه است، همچنین از سنگ و فلز برای تزئین پارچه استفاده می‌کنند. محصولات به دست آمده از این هنر شامل لباس، روتختی و رومیزی می‌شود.

آلات موسیقی

مردم بیرجند و استان خراسان شمالی به دلیل علاقه ای که به موسیقی داشتند، از قدیم به تولید آلات موسیقی می‌پردازند. محصولاتی که در بیرجند تولید می‌شود شامل سنتور، نی، دوتار، انواع تار و دف می‌شود. در سفرتان به بیرجند از سازه های موسیقی این شهر دیدن کنید.

غذاهای محلی بیرجند

همه شهر های ایران غذاهای مخصوص خود را دارند که مخصوص همان شهر است. غذاهای بیرجند طعم های بی نظیری دارند. انواع زیادی از اشکنه ها در این شهر طبخ می‌شود. در ادامه به معرفی چند غذا محلی بیرجند می‌پردازیم، پس همراه ما بمانید.

غذاهای محلی بیرجند

قلور خیر

در زمان های قدیم مردم بیرجند برای تمام شدن شرایط سخت این غذا را تهیه می‌کردند. این غذا از غذا های مهم و اصیل بیرجند است، که از حبوبات، بلغور، سبزیجات و گوشت تشکیل می‌شود. در سفرتان به بیرجند حتما این غذا را نوش جان کنید.

اشکنه بلغور شیر: این غذا جز اشکنه ها بوده، اما کمی متفاوت است. مواد اولیه این غذا گندم و شیر است که باهم می‌جوشانند و کمی زرد چوبه به آن اضافه می‌کنند. سپس این مواد را خشک می‌کنند، و پس از خشک شدن با آن اشکنه را طبخ می‌کنند.

کدو

کدو یکی از محصولاتی است که کشت آن در بیرجند رواج دارد. برای تهیه این خوراک در بیرجند کدو را با شیر می‌پزند، اما مردم سایر شهر ها کدو را با آپ می‌پزند. به همین دلیل خوراک کدو بیرجند با سایر شهر ها متفاوت است.

بلغور پلو

این غذا خوشمزه علاوه بر بیرجند در ترکیه نیز تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل پیاز و گوجه فرنگی و بلغور می‌شود. این غذا طعمی فوق العاده دارد.

معرفی هتل های بیرجند

هتل کوهستان

این هتل ۳ ستاره در بلوار پیامبر اعظم، دهکده توریستی برادران ذوالفقاری قرار دارد. در ۴ طبقه ساخته شده است که دارای ۴۰ اتاق است. این هتل در منطقه ای زیبا و خوش آب و هوا در سال ۱۳۹۰ شروع به فعالیت کرد. این هتل به دلیل موقعیت مکانی خوب و امکانات رفاهی مناسب یکی از بهترین انتخاب ها است.

هتل کوهستان

هتل قائم

هتل قائم در ۴ طبقه، دارای ۲۷ اتاق ساخته شده است. این هتل در سال ۱۳۸۵ افتتاح گرید. این هتل به دلیل دسترسی به بعضی اماکن دیدنی یکی از بهترین انتخاب ها شما در سفرتان به بیرجند خواهد بود. این هتل یک ستاره بوده، و در میدان امام خمینی واقع شده است.

هتل قائم

هتل سپهر

این هتل جز هتل های ۳ ستاره است، و در ۶ طبقه ساخته شده است که شامل ۳۶ اتاق می‌شود. هتل سپهر از سال ۱۳۹۵ شروع به فعالیت کرد. این هتل در نزدیکی بعضی اماکن تاریخی با امکانات رفاهی خوب قرار دارد. این هتل در خیابان جمهوری اسلامی، نبش جمهوری اسلامی ۴، پلاک ۷۷ بنا شده است.

هتل مقدم بیرجند

این هتل در خیابان جمهوری ۲ و۴، جنب پارک آزادی قرار دارد. در ۳ طبقه ساخته شده است، که شامل ۲۵ اتاق می‌شود. این هتل جز معروف ترین و قدیمی ترین هتل های بیرجند است که در سال ۱۳۹۰ مرمت شده است. این هتل در مرکز شهر با امکانات رفاهی مناسب قرار دارد.

معرفی رستوران های معروف بیرجند

رستوران ایتالیایی پای

اگر در سفرتان به بیرجند هوس پیتزا کردید به این رستوران سر بزنید. محیط این رستوران مدرن بوده و علاوه بر پیتزا غذاهایی مانند پاستا و استیک در آن تهیه می‌شود. رستوران پای در بلوار مدرس بیرجند قرار دارد.

رستوران ایتالیایی پای

رستوران سنتی طوبا

این رستوران فضایی سنتی دارد و کیفیت غذا آن بسیار عالی است. رستوران طوبا علاوه بر غذا های سنتی، محل طبخ انواع آش های ایرانی است. این مجموعه در خیابان ۱۵ خرداد، بین پاسداران و مدرس، باغ رحیم آباد واقع شده است.

رستوران سنتی طوبا

رستوران سروناز

این رستوران کیفیت غذایی بالایی دارد، و معروف ترین غذا های آن شامل کباب و جوجه می‌شود. رستوران سروناز در خیابان معلم بیرجند قرار دارد.

باغ و رستوران شاندیز بیرجند

این رستوران در خیابان معلم، چهار راه بهداری قرار دارد. این مجموعه دارای دو فضای باز و سالن است. غذا های این رستوران کیفیت مطلوبی دارد.

بهترین زمان سفر به بیرجند

شهر بیرجند به دلیل قرار گیری در آب و هوای نیمه بیابانی تابستان های بسیار گرم، و زمستان های بسیار سرد دارد. شما می‌توانید در فصل بهار و فصل پاییز به این شهر سفر کنید. از دیدنی هایی که به شما توصیه می‌شود می‌توان به مدرسه شوکتیه، محله و مسجد چهار درخت و ارگ بهارستان اشاره کرد. بازار بیرجند یکی دیگر از مکان هایی است که هم می‌توانید در آن خرید کنید و هم از فضای زیبای آن لذت ببرید. در سفرتان به بیرجند خرید عناب را فراموش نکنید.

بهترین زمان سفر به بیرجند

مسیر دسترسی به بیرجند

مسیر دسترسی به بیرجند

ویدئو دیدنی های بیرجند

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها