تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
مرور رده

دین و آیین بودا

 

آیین بودا بر اساس دانش های سیدارتا گوتاما که در حدود (566 پیش از میلاد ) تا (486 پیش از میلاد ) زندگی می‌کرد ، می‌باشد . آیین بودایی به عنوان دین پاکان که حدود 500 میلیون پیرو دارد ، یکی از دین های اصلی جهان است . بیشتر تاکید آیین بودا بر کردار نیک می‌باشد .بخش با ارزشی از ادبیات دینی جهان از اثرهای نوشتاری بوداگرایی است .

شهر بابل از آغاز تا پایان

بر وزن قابل ، شهری بوده بر کنار فرات و آن را قینان بن انوش بن شیث بن آدم بنا نهاده بودو تهمورس دیوبند آباد و معمور داشته ، چندی نیز دارالملک ضحاک شده او نیز در آنجا عمارت کرده کهن دز بهشت گنگ نام نهادند و سالها پس از او دارالملک نمارده…

سرشت بودا در آیین بودای هندی

حتى در لایه هاى اولیه متون بودایى كه تا كنون باقى مانده اند، بودا را به طرق مختلف نشان داده اند. برخى عبارات، او را كسى مى دانند كه استادانه به سؤالاتى كه به او عرضه شده، پاسخ مى دهد، یا با پاسخگویى به سؤالات و یا با بیان علت عدم پاسخگویى.…

اخلاق در آیین بودای هندی

قوى ترین انگیزه براى پذیرش آموزه تجدید حیات، دفاع از این عقیده بود كه انسان ها در پایان زندگى خود پاسخ گوى كردار خویش اند; از این رو، این آموزه نقشى محورى در نظریه اخلاق بودایى بر عهده دارد. بینش بودایى درباره انسان، راه میانه اى بود میان…

قوم اولمک

اولین تمدن بزرگ در قاره آمریکا تمدن اولمک مکزیک بود.آنها از سال ۱۲۰۰قبل از میلاد یک جامعه سازمان یافته تشکیل داده بودند.محل استقرار قوم اولمک واقع در " سان لورنزو " و " لاونتا " میباشد.که در این مکان ها اماکن با شکوهی برای مراسم مذهبی خود…

سخنان کنفسیوس (کنفوسیوس)

انسان والا همیشه به شرافت می اندیشد؛ انسان عادی، به آسایش خود.((كنفوسیوس)) مرد بزرگ یكطرفه قضاوت نمی كند.((كنفوسیوس))

انتقال به بوُشى دوِْ توکوُگاوا

انتقال به بوُشى دوِْ توكوُگاوا شاید آشكارترین تجلى ادبىِ روحِ جنگاورى یا سپاهى گرى در دوره انتقالى جنگ و اتحاد به رهبرى تویوتومى هیده یوشى و توكوُگاوا ایه یاسوُ در اواخر قرن شانزدهم، به دست میاموتو موُساشى در كتابش گورین نو شو (درحدود 1643…

جامعه آغازین جنگجویان و بوشى دو

جامعه آغازین جنگجویان و بوشى دو نویسنده : (مارتین سى. كالیكات، دانش نامه ژاپن) ترجمه : ع. پاشایىدر گاه نگاره ها و داستان هاى پهلوانى (گوُنكى مونو gunkimono) و سپاهى گرى قرون وسطایى چون هوگِن مونوگاتارى و آزوُما كاگامى و تاى هِى كى…

متافیزیک در آیین بودای هندی

به سبب اهتمام تعالیم بودایى نقش باورنادرست به عنوان علتى براى ناخوشى، طبیعى بود كه فیلسوفان بودایى بر مسائل هستى شناسى و نظریه علیّت تمركز كنند. هستى شناسى مهم بود، زیرا نوعى خطاى فكرى كه تصور مى شد به ناخوشى منجر مى شود در خطا بودن…

معرفت شناسى در آیین بودای هندی

متون بودایى، سیدارته گوتمه یا بودا، را كسى مى داند كه آیین هاى قربانى برهمنان را به استهزاء مى گرفت و كاهنان سازنده این آیین ها را متهم مى كرد، زیرا این آیین ها بهترین انگیزه براى دریافت پول ثروتمندان و بهره بردارى از قدرت به نفع خود…

طبیعت بشر در آیین بودای هندی

یك اعتقاد كلیدى در آموزه هاى بودایى این است كه ناخشنودى نتیجه امیالى است كه ریشه در باورهاى نادرست دارند. مهم ترین باروهاى نادرست عبارت اند از: (1) هستى فردى خودِ شخص از هستى دیگران مهم تر است; (2) با كسب و تملك اموال مى توان احساس رضایت…

خرید مجموعه کتاب های تاریخی و مذهبی

۶. مترادف هاى نیروانه

اشتباه رایج در بررسى مفهومى چون نیروانه این است كه بیش از حد بر معناى دقیق لغوى آن متمركز شویم تا آن جا كه تداعى هاى پهناورتر و قرینه متنى آن را فدا كنیم، و شمارى از مترادف هاى آن را كه بارها در توصیف آن به كار برده مى شود به حساب نیاوریم.…

۵. در نظام هاى مهایانه

گرایش هاى جدید در دین هندى، كه پیش از این رشد و تحول یافته بود، در دوره 100 ـ 300 م منجر به تكوین شكل نوینى از آیین بودا، به نام مهایانه یا گردونه بزرگ شد. این نهضت نوین، كه در آغاز تنها توجه اندكى را به خود جلب كرده بود، آرام آرام نفوذِ…

۳. برداشت اروپایى از این اصطلاح

فرهنگ انگلیسى آكسفورد (ویراست اول) نیروانه را این طور تعریف مى كند: «در الهیات بودایى، خاموشى وجود فردى و استغراق در روح برین، یا خاموشى همه آرزوها و شهوت ها و حصولِ سعادت كامل». اگرچه روایت هایى از این تعریف به طور گسترده به كار رفته است،…

۲. گزارش هاى کهن تر

بیشتر اشاره ها به نیروانه آن را مقصد یا برترین نیك بختى مى دانند و این را با مترادف هاى بسیارى روشن مى كنند كه نیروانه را همچون مقام امن و پاكى و آرامش فرجامین مى فهمند. برخى از متن هاى كهن، كه بیشتر در ترجمه هاى پالى یا چینى محفوظ مانده …

۱. خاستگاه ها و ریشه شناسى واژه نیروانه

نیروانه (پا.:نیبّانَه توضیح دهند. این جا بافتن استعاره اى است از شیوه كنش دل كه از نادانى به سرشت حقیقى اشیا و نیز از تشنگى به تملكات و حالات وجود قلب شده باشد. شاید تصادفى نباشد كه چنین تعریفى چیزى از معناى دقیق نیروانه به ما نمى گوید.…