سونگ سام مون

سایوکشین (شش شهید وفادار)، نماد وفاداری

دنجونگ ششمین پادشاه عهد چوسون بود. به عنوان پسر پادشاه مونجونگ، دنجونگ در زمانی که بسیار جوان بود پادشاه شد. متاسفانه عمویش شاهزاده سویانگ سلطنت را از وی ربود. بعدها گروهی از مقامات کوشیدند تا دنجونگ را به تخت سلطنت بازگردانند. اما طرح مذکور شکست خورد و افراد درگیر در نقشه تماما یا اعدام شدند و یا خودکشی کردند.

این شش فرد وفادار سایوکشین نام گرفتند که به معنای شش وزیر شهید است. آنها از اواسط سلسله چوسون به عنوان نماد وفاداری قلمداد می شوند. عالم و مقام دولتی محترمی به نام سونگ سام مون یکی از اعضای گروه موسوم به سایوکشین بود.

پرتره ای از سونگ سام مون

هم بخشی بزرگ در ایجاد هون مینجون گیوم

سونگ سام مون در هونگ سونگ واقع در منطقه چانگ چونگ جنوبی چشم به جهان گشود. او به یک خانواده یانگبان از طائفه چانگ نیونگ سونگ تعلق داشت. یک داستان افسانه ای در مورد تولد وی وجود دارد. گفته می شود که صدایی عجیب  با نوای ” مولود، مولود، مولود ” در زمان بدنیا آمدن وی در فضا پیچید. این داستان چرایی اینکه وی سام مون نام گرفته است را شرح می دهد زیرا این اسم معنی ” سه بار پرسیدن ” را می دهد.

سونگ آزمون مدیریت کشوری را در هجده سالگی و در سال ۱۴۳۵ گذراند. او سه سال بعد به عنوان یکی از اعضای تالار شایستگان منصوب شد. تالار شایستگان یک مرکز تحقیقاتی سلطنتی بود. پادشاه سجونگ کبیر سونگ را شخصا پس از اطلاع از فضائل بزرگ و شخصیت نجیب این عالم برگزید. علمای دیگری که در آن زمان به همراه سونگ برگزیده شدند عبارتند از: پارک پنگ نیون، ها وی جی و یی گه. این افراد بعدها سایوکشین لقب گرفتند. سونگ خویشتن را وقف مطالعاتش در تالار شایستگان کرد و مورد لطف پادشاه سجونگ قرار گرفت.

سونگ به پادشاه کمک کرد تا ۲۸ حرف هون مینجون گیوم را اختراع کرد. هون مینجون گیوم نسخه اصلی الفبای کره ای یا هانگول می باشد. او این کار را با همکاری محققین دیگری مثل جونگ این جی، چویی هنگ، پارک پنگ نیون، شین سوکجو و یی گه به سرانجام رساند.

سطح مشارکت وی ( به مانند سایر علمای تالار شایستگان) در ایجاد الفبای کره ای یا هانگول محل اختلاف می باشد. اما مسلم است که او و سایر علما چندین مرتبه به منظور همفکری با یک زبان شناس اهل مینگ به سفر چین فرستاده شده بودند. گمان می رود که علت این اقدام بدین خاطر است که یکی از اولین کاربردهای الفبای جدید رونویسی صداهای هانجا یا حروف چینی – کره ای بود. سونگ در سال ۱۴۴۷ بالاترین نمره را در آزمون ادبی سطح بالاتر بدست آورد.

نماد وفاداری

زمانیکه شاهزاده سویانگ در سال ۱۴۵۴ برادر زاده جوانش پادشاه دنجونگ را وادار کرد تا از سلطنت کناره گیری کند، سونگ مهر مملکتی را در آغوش گرفت و به تلخی گریست. این مهر نماد اختیارات سلطنتی بود. سونگ به این دلیل از چشم پادشاه جدید پادشاه سجو افتاد.

سونگ پس از آن مخفیانه در جستجوی بازگرداندن پادشاه دنجونگ به تخت پادشاهی برآمد. او در این راه از تعالیم پنهانی پدرش بهره برد. چندین مقام دیگر مثل پارک جونگ ریم، پارک پنگ نیون، یو اونگ بو، کوان جا شین، و یی گه نیز به این نقشه پیوستند. پادشاه سجو به منظور برگزاری یک مهمانی در کاخ چانگدوک برای سفرای سلسله چینی مینگ برنامه ریزی کرده بود. این مهمانی قرار بود در اول ژوئن ۱۴۵۶ برگزار شود. سونگ بر این باور بود که این موقعیت فرصتی طلایی برای احیای پادشاه برکنار شده می باشد. یک روز قبل از ضیافت سلطنتی، او یک جلسه مخفی در تالار شایستگان ترتیب داد و در مورد نقشه با هم قطارانش صحبت کرد. اما مهمانی ناگهان در صبح روزی که برای آن برنامه ریزی شده بود لغو شد و آنها مجبور شدند تا از طرح خویش طرف نظر کنند.

یک اثر خطاطی که توسط سونگ سام مون نوشته شده است.

وفای به عهد

وقتی که نقشه فوق با مانعی مواجه گشت، یکی از همدستان طرح را نزد پادشاه سجو افشا کرد. تمامی آنهایی که برای به سرانجام رساندن نقشه آماده شده بودند دستگیر گشتند. علیرغم شکنجه های شدید، سونگ سام مون پادشاه را به خاطر بی عدالتیش به باد انتقاد گرفت. او پادشاه را یک شخص متظاهر خواند و شین سوک جو خائن را به دلیل بی اعتنایی به درخواست های مجدانه پادشاه سجونگ و پادشاه مونجونگ مورد سرزنش قرار داد.

نگرش وی پادشاه را خشمگین تر کرد. پادشاه شکنجه وی را به صورت ظالمانه ای استمرار بخشید اما سونگ مانند یک صخره قوی باقی ماند. سونگ سام مون سرانجام به همراه آنهایی که به طرح فوق الذکر پیوسته بودند، به مرگ محکوم شد.

پس از اعدام سونگ، مقامات خانه وی را مورد بازرسی قرار دادند. آنها برنج هایی را که سونگ پس از غصب سلطنت توسط پادشاه به عنوان مواجب دریافت کرده بود، دست نخورده یافتند. سونگ به کمک پادشاه سجونگ شتافت و سهم بزرگی در اختراع هون مینجون گیوم داشت. او تا نفس آخر به پادشاهش وفادار ماند. نام وی توسط پادشاه سجو به عنوان یک خائن لکه دار شد اما دویست سال بعد در خلال سلطنت پادشاه سوکجونگ، او از اتهام خیانت مبرا گشت.

امروزه عالم و مقام دولتی عهد چوسون همچنان در نزد مردمان کره به دیده احترام نگریسته می شود.

آرامگاه سونگ سام مون

اشعاری در باب وفاداریش

او در خلال حبس و قبل از اعدامش چندین شعر سرود:

شعری که “سونگ سام مون” در زندان قبل از اعدامش سرود:

وقتی این بدن مرد و رفتنی شد به چه چیز تبدیل خواهم شد؟/
یک درخت کاج بلند و ضخیم در اوج زیبایی یا/
درخت همیشه سبز تنها، زمانی که برف تمام جهان را پوشانده است./

شعری که ” سونگ سام مان ” در محوطه اعدام سرود. در این محل دست و پای وی به گاوهایی بسته و از بدن جدا شدند:

وقتی صدای طبل پایان عمر مرا می خواند/
زمانی که خورشید در حال غروب است من سرم را برگرداندم/
هیچ مسافرخانه ای در مسیر سفر به عالم ارواح وجود ندارد/
در کدامین خانه امشب باید استراحت کنم؟/

شعری دیگر (استفاده از هفت کلمه در هر سطر):

من غذایی را خوردم و لباس هایی را پوشیدم که اربابم به من داده است،/

چگونه می تواند در قلب ثابت قدم تغییری حاصل شود؟/

مرگم برای وفاداری و پرهیزگاری است./

چگونه می توانم حتی در رویایی با درخت کاج سبز در جوار هون ریونگ این موضوع را فراموش کنم؟/

علیرغم شکنجه های شدید، سونگ سام مون پادشاه را به خاطر بی عدالتیش به باد انتقاد گرفت.
منبع ویکی پدیا انگلیسی رادیو جهانی کی بی اس سایت هونگ سونگ
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آریا

🤍خسته نباشید.

Root

خسته نباشید..ممنون👌🏻