قدیمی ترین تصویر از نماد ملی شیر و خورشید

سنگ نگاره شیر وخورشید متعلق به ۲۴۰۰ سال پیش محل نگهداری موزه آرمیتاژ


در این تصویر اردشیر دوم (سمت چپ) و آناهیتا در بالای یک شیر ایستاده است. خورشید نیز در آیین میترا خدای باستانی ایرانی است. خورشید با ۲۱ اشعه، نماد اقوام کهن ایرانی است، نماد خورشید توسط اقوام برون مرزی ایرانی نظیر کردهای عراق ، ترکیه ، سوریه، تالشی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ۲۱ اشعه خورشید ممکن است مربوط به تاریخ جشنواره مهرگان (جشنواره میترا خدای خورشیدی) باشد که مصادف است با ۱۶ تا ۲۱ مهر در ایران.

منبع : Gundeshapur.com

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
5 نظرات
  1. کوروش می گوید

    درود بر شیروخورشید

    1. نوید می گوید

      درود برشما

  2. كامران می گوید

    مطالب تاریخی مفید بود از تلاش شما سپاسگزاریم//.
    ای کاش کتاب مربوطه رانیز دردسترس قرارمیدادیدتا بیشتر از آن استفاده شود/.

  3. هادی می گوید

    یعنی متوهم تر از شماها ندیدم اسکلای بی سواد زمان اردشیر ساسانی عراق و سوریه همسایه ایران نبودن جزو ایران بودن اصلا اونجاها کردی وجود نداشت اقوام همسایه ایران باشه در اصل اصلا ایران یکپارچه ای وجود نداشت اسم ایران اسم فلات غربی آسیا میانه است که زمان صفویه شاه اسماعیل پس از متحد کردن ملوک الطوایف تحت تاثیر شاهنامه بر روی این ملک گذاشت

    1. رامین می گوید

      نام ایران بر روی سکه های اردشیر بابکان موسس سلسله ساسانی وجود داره، می تونید سرچ کنید و نمونه هاشو ببینید. قبل از اون هم در اسنادی دیده شده ولی سر راست ترینشون همین سکه ها هستند که ماندگاری بالایی هم داشته‌اند و در موزه ها میشه دید. نمی دونم چرا همه خودشون رو استاد تاریخ می دونن و با اعتماد به نفس کامل فتواهای تاریخی صادر می کنن. حداقل یک منبعی یا دلیل به ظاهر موجهی ارائه کنید تا بشه اونو بررسی کرد نه اینکه یک ادعایی بکنید که قابل اعتبار سنجی نباشه. بخشی از صحبت های شما صحیحه، ایران نام یک منطقه بسیار وسیع بوده که شامل بخشهایی از عراق امروز هم می شده ولی اینکه حکومتی به نام ایران وجود نداشته باشد درست نیست. هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان حکومت هایی با وسعت زیاد بودن که اکثر جغرافیای ایران و در برخی دوره ها کل جغرافیای ایران رو در بر می گرفتن و به شکل رسمی نام ایران داشتند، در هر دوره دلایلی بر این ادعا هست ولی متن سکه ها در دوره ساسانی بسیار گواهی قدرتمندی ست. در ادامه هم منطقه ای که شامل بیشترین آثار حکومت های ایرانی بود و مهمترین پایتخت ها در اون قرار داشتند نام ایران رو بر خودش حفظ کرد. حکومت هایی که بر مناطق دورتر حاکم شدند تلاش خاصی برای حفظ نام ایران بر خودشون نکردن.

ارسال یک پاسخ