جانگ بوگو

پرتره جانگ بوگو

جانگ بوگو (۷۸۷-۸۴۶) که با نام گونگ بوک نیز شناخته می شود، در اوخر دوران شیلای متحد به عنوان یک دریانورد قدرتمند که برای چندین دهه دریای زرد و سواحل کره بین جنوب غربی آن و جزیره چینی شاندونگ را به طور موثر کنترل کرد مورد اهمیت است. ناوگان شگفت آور کشتیرانی وی در جزیره ای به نام واندو در ساحل جنوب غربی کره واقع بود .همچنین جانگ به دلیل اهدای مقام رسمی فرماندار ساحلی گروه سربازان محافظ “چونگ هه جین (در واندو) و ازدواج قریب الوقوع دختر وی با خانواده سلطنتی قبل از به قتل رسیدنش در سال ۸۴۶، یک شخصیت تاثیر گذار در سیاست دوران شیلای متحد به حساب می آمد.. او حتی بعد از مرگش به عنوان یکی از خدایان مورد پرستش قرار می گرفت.

سال های اولیه:

با وجود آنکه وی از اهالی شیلا بود، اصالتش نامشخص می باشد. یکی از معدود منابعی که در مورد زندگی او وجود دارد، کتاب سامگوک ساگی (تاریخ سه امپراطوری)است که مشتمل بر خلاصه ای از زندگی نامه وی می باشد.ا گرچه اکثر موارد خانوادگیش تا به امروز ناشناخته باقی مانده است، تعداد اندکی از منابع تاریخی تصریح می کنند که جانگ در جزیره ی واندو و در یک خانواده ی رعیتی به دنیا آمده است. این کتاب سه قرن پس از مرگ جانگ و در قرن دوازدهم تالیف شده است. این بیوگرافی تصریح می کند که جانگ در هنرهای رزمی و جنگی ماهر بود و اینکه دوست جانگ که اسمش جونگ یون بود می توانست بدون نفس کشیدن در حدود دو و نیم کیلومتر در زیر آب شنا کند. همچنین یادداشت های تاریخی دیگر اشاره می کنند که جانگ بوگو و یون جانگ به عنوان دو دوست و مرد جوان به کشور تانگ سفر کرده بودند. مهارت های آنان در اسب سواری و رهبری گروه ها باعث شد آنها سریعا به مقام های نظامی برسند.ب ه هر دوی آنها مقام ژنرال ارشد منطقه وانینگ (در منطقه جیانگسو امروزی)داده شد. این اولین باری بود که یک خارجی با مقام اجتماعی پائین به یک مقام نظامی در چین می رسید.

رسیدن به قدرت:

پرتره جانگ بوگو

در قرن نهم میلادی بسیاری از اتباع شیلا که در تانگ زندگی می کردند، اساسا بر فعالیت های تجاری در مناطق ساحلی شاندونگ و جیانگسو مشغول بودند. آنها در آن مناطق اجتماعی از مردم شیلا را که به وسیله ی مقامات شیلا هدایت می شدند تشکیل داده بودند. خیران ثروتمند(منجمله جانگ بوگو) در منطقه معابد بودایی شیلایی درست کرده بودند. در همین ارتباط یادداشت های روزانه راهبی ژاپنی به نام انین یکی از معدود منابع در مورد جانگ بوگو است. گفته می شود جانگ بوگو در چین به دلیل رفتار بد با هموطنانش که در شرایط متزلزل نظامی اوخر دوره تانگ به عنوان قربانی در مقابل دزدان دریایی و راهزنان درون سرزمینی استفاده می شدند، عصبانی بود. در حقیقت اتباع شیلا که در تانگ زندگی می کردند، به طعمه مناسبی برای راهزنان تبدیل شده بودند. آنها اسیران خود را به عنوان برده به فروش می رساندند. در سال ۸۲۳ امپراطور تانگ دستور توقف تجارت برده و برگشتن تمام کره ای های ربوده شده به شیلا را صادر کرد. مدتی کوتاه بعد از بازگشت به شیلا در حدود سال ۸۲۵ و با دارا بودن یک مرکز بزرگ فرماندهی کل ناوگان سربازان خصوصی در چانگ هه (واندو)، جانگ بو از پادشاه شیلا (هونگ دوک) خواست تا گروه دائمی سربازان محافظ دریایی را برای محافظت از فعالیت های تجاری شیلا در دریای زرد ایجاد کند. هونگ دوک موافقت کرد و به طور رسمی در سال ۸۲۸ گروه سربازان محافظ چانگ هه (به معنای دریای پاک) در جزیره واندو کنونی در منطقه جولای جنوبی تاسیس شد.
سامگوک ساگی حکایت می کند که پادشاه هونگ دوک به جانگ ارتشی با ده هزار سرباز و مردانی برای ساختن استحکامات دفاعی داد. باقی مانده گروه سربازان محافظ چانگ هه در جزیره جانگ که در ساحل جنوبی جزیره واندو واقع می باشد، هنوز هم قابل مشاهده است. تاسیس گروه سربازان محافظ چانگ هه نقطه اوج دوران جانگ را رقم زد. از آن زمان جانگ به عنوان یکی از جنگ سالاران خصوصی بیشماری که از خارج از پایتخت شیلا برخواسته بودند و توسط ارتش خصوصی بزرگی پشتیبانی می شدند قابل بررسی است. اگر چه نیروهای جانگ به طور اسمی توسط پادشاه شیلا به ارث گذاشته شده بود، اما آن نیروها به طور موثری در کنترل خود جانگ بود. جانگ بر بازرگانی و دریانوردی دریای زرد حکومت می کرد.
از پایگاهش ، ناوگان دریایی جانگ قادر بود تا تمام داد و ستدهای دریایی بین چین و کره را در طول دریای زرد و دریای جنوبی به همراه امور تجاری وارداتی و صادراتی از ژاپن باستان را کنترل کند. کالاهایی به مانند فلزات گرانبها، تولیدات صنعتی از اسباب خانه گرفته تا تسلیحات، ابریشم، چای و جنسینگ جابجا می شدند. بعلاوه، شبکه تجاری ایجاد شده امکان ارتباط با تجاری از مناطق دوردست نظیر اعراب و مردمان شرق آفریقا که انواع ادویه ، فرش ها و تولیدات حیوانی را می آوردند ، فراهم می کرد.
در پروسه ی طبقه بندی، بسته بندی مجدد و فروش کالاهای دریافتی که زیر نظر جانگ انجام می شد، ارزش افزوده بسیاری برای شیلا ایجاد می شد.
به محض اینکه او دریا را از وجود راهزنان پاکسازی و مدیریتش را بر جامعه ی کره ای در شبه جزیره ی شاندونگ اعمال کرد، جانگ یک انحصار سودآور را در مورد تجارت سرامیک منطقه پایه گذاری نمود. او در محبوبیت ظروف چینی ساخت تانگ در جهانی بزرگتر و همچنین تسهیل در بهبود تکنولوژی ظروف سفالی ساخت خود کره نیز نقش عمده ای داشت. همچین ایجاد معبد پوپ هواون و صومعه آن در شاندوگ که ۲۸ راهب و راهبه را در خود جای می داد به جانگ منتسب شده است. این موضوع تنها نیازهای مذهبی مهاجران شیلا را تامین نمی کرد بلکه به عنوان دفتری مرکزی برای امورات دیپلماتیک و تجاری جانگ نیز استفاده می شد.
مجسمه جانگ بوگو
از منابع معدود دیگری که در رابطه با جانگ و گروه سربازان محافظ وی وجود دارد می توان به یادداشت های روزانه ی یک راهب ژاپنی بودایی به نام انین (جیکاکو ) که در سال ۸۴۰ به قصد زیارت چین برای جستجوی کتاب مقدس بودائیان به مهارت های دریانوردی جانگ برای رفت و برگشت به چین اعتماد کرد نام برد. بهترین مدرک برای بخت و اقبال بالای جانگ مشارکت وی در سیاست ناپایدار جناحی دربار شیلا بود.

تاثیر گذاری سیاسی:

در آن زمان جانگ بوگو به واسطه پشتیبانی ارتش خویش قدرت عظیمی در سیاست یافته بود. از لحاظ نظامی او به اندازه کافی قدرتمند بود و اگر می خواست می توانست حکومت را برانداخته و خودش پادشاه شود. او اغلب به دلیل اینکه جزو افراد عادی جامعه بود و نه اشراف زاده، مورد تنفر اعضای خانواده سلطنتی بود.
در سال ۸۳۹، جانگ ابزار لازم را برای مصادره قدرت توسط پادشاه سینمو بعد از سقوط پادشاه مینه فراهم کرد.” کیم یوجینگ” (که بعدها پادشاه سینمو نامیده شد) به جانگ مراجعه کرده و از وی خواست تا به او کمک کند تا پادشاهی را از غاصبی که پدرش را به قتل رسانده است بگیرد. جانگ فهمید که باید پاسخ دهد. او گفت:” گذشتگان سخنی داشتند:’برای اینکه ببینم چه چیزی برای انجام درست است و چه چیزی اشتباه،شجاعت لازم است’.اگر چه من بدون توانایی هستم اما من از شما پیروی خواهم کرد.” در حمایت از درخواست سینمو، جانگ بی درنگ ارتشی با پنج هزار سرباز به فرماندهی نزدیک ترین دوست و مشاورش جونگ یون (که او نیز از تانگ برگشته بود) گسیل کرد. موفقیت سینمو در تصاحب قدرت باعث شد جانگ بوگو به مقام نخست وزیری برسد.

مرگ:

وقایع مرگ جانگ بوگو در کتاب سامگوک ساگی ثبت شده است. در سال ۸۴۵، جانگ برنامه ازدواج دخترش را با پادشاه مونسونگ که پسر سینمو بود ریخت. انجمن اشراف زادگان در دربار که از توطئه های جانگ (مردی با ریشه منطقه ای مبهم و خارج از مرتبه اشراف زادگان) بر علیه شان به ستوه آمده بودند به این نتیجه رسیدند که جانگ باید کشته شود. سامگوک یوسا کتابی که در اوخر قرن سیزدهم نوشته شده و ترکیبی از تاریخ و داستان هایی درباره افسانه های محبوب و شگفت آور است، حکایت می کند که پادشاه برای رد پیشنهاد جانگ برای ازدواج با دختر وی تحت فشار اشراف زادگان بود و در نتیجه جانگ شروع به توطئه چینی بر علیه پادشاه کرد.
در این که اشراف یا پادشاه پشت موضوع مرگ جانگ بودند اختلاف نظر وجود دارد اما هر دو کتاب سامگوک ساگی و سامگوک یوسا حکایت می کنند که جانگ در سال ۸۴۶ در مرکز فرماندهی گروه سربازان محافظ چانگ هه توسط “یوم جانگ” فرستاده مخفی دربار شیلا که چاقویی را که در لباسش مخفی کرده بود و آن را در بدن جانگ فرو کرد به قتل رسید. او وانمود کرده بود که از پایتخت شیلا فرار کرده است و به این طریق اعتماد جانگ را به دست آورده بود. سپس وی در حالی که او و جانگ شراب می خوردند، به جانگ حمله کرد. اما کتاب تاریخ ژاپنی ( نیهون شوگی ) سال مرگ جانگ را ۸۴۱ ذکر کرده است. در سال ۸۵۱ گروه سربازان محافظ چانگ هه منحل شد و سربازانش پراکنده شدند. مکان دفن جسد جانگ بوگو نامعلوم باقی مانده است.

در مذهب “شامان” کره ای ها و افسانه ها:

جانگ بوگو بعد از مرگش به خصوص در جزیره ی کوچک جانگ دو به عنوان یکی از خدایان مورد پرستش قرار می گرفت. معبد پیروان مذهب “شامان” که در جزیره قرار دارد، محل پرستش “ژنرال سونگ بزرگ” بود اما بنا به اظهارات ساکنین جزیره “ژنرال سونگ بزرگ” یکی از القاب جانگ بوگو می باشد.
افسانه ای در مورد جانگ بوگو و دامادش (ژنرال اوم) در منطقه بازگو می شود. ژنرال اوم که داماد جانگ بوگو بود در دره اومناموت زندگی می کرد. یک روز او و ژنرال جانگ مسابقه ای برگزار کردند. هر کس پرچم را زودتر در تخته سنگ شرقی برمی افراشت برنده مسابقه می شد. جانگ بوگو به یک قرقاول نر تبدیل شد و به سوی تخته سنگ پرواز کرد اما ژنرال اوم به صورت یک شاهین تغییر شکل داد و ژنرال جانگ را که در هیبت یک قرقاول بود کشت و خورد. بنابراین آن تخته سنگ هم اکنون با نام “کات توریئو” (تخته سنگ قرقاول نر)شناخته می شود.

منبع ویکی پویا انگلیسی سایت باستان سایت رادیو جهانی کی بی اس
عضویت
اطلاع از
guest

16 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Reza

با سلام و خسته نباشید از زحمات شما دوست بزرگوار ، بنده مقالاتی و سایت های مختلف انگلیسی و کره ای در مورد فرزندان ژنرال جانگ بوگو مطالعه ای داشتم ، اگر درام شاهکار امپراتور تاجو وانگ گان رو ببینید ، پدر وانگ گان خودش رو از نوادگان ژنرال جانگ بوگو میدونه و به پسرش گفت پدربزرگت از تانگ با ژنرال جانگ بوگو به شیلا بازگشت ، البته وانگ گان از نوادگان خونی ژنرال نبود ، جد وانگ گان ژنرال سونگ از گوگوریو بود که در منطقه باکدو زندگی میکرد و پس از سقوط گوگوریو با دختر رئیس قبیله آن… مطالعه بیشتر »

Reza

سلامت و موفق باشید .
لطف دارید

yazdani abolfazl

بی شک یکی از بهترین فیلم های کره به شمارمیادبسیارزیباساخته شده من عاشق شخصیت وغیافه وبازیگری جانگ شدم بهترین وزیباترین فیلم دنیاست
وامااخرین قسمت این فیلم هرچندیه جورایی این اثرکه ساخت شده برگرفته ازیک واقعیت وشخصیتی بسیارباوقارساخته شد
امامن از قسمت پایانی وزیبای این اثربدم امدخیلی دلسوزانه ساخته شدباتمام زیباییش واقعادردناک تمام شد ای کاش حدااقل یه جوردیگه تمام میشد
به هرحال خیلی خیلی زیبابودواقعاجای تشکروخسته نباشید داره برای تمام دستاندرکاران این اثر بخصوص دوبله ومدیردوبله بسیارزیباکشورمون که به زیبایی این اثرافزودتشکراز همگی
ای کاش قسمت دومی هم ساخته میشد

ابوبکر

لطفا سرنوشت پسر جانگ بوگو را هم بزارین خیلی خوبه

حامد

۲.۵ کلیومتر زیر آب میتونسته دوستش شنا کنه ؟!!
فکر کنم واقعی نباشد امکان نداره خیلی اغراق شده

ناشناس

آخرش بسیار زیبا بود آفرین
(مخصوصا قسمت آخرش)
درود بر کیمیانگ که این جانگ بوگو پست نادان رو به هلاکت رسوند و تمام چانگ هی رو با خاک یکسان کرد

کاظم دغاغله

واقعآ که فیلم قشنگیه لطفآ و خواهشآ فصل دوم این سریال رو پخش کنید

معراج

داش جانگ بوگو مرد چیو پخش کنن دیگ بعدشم دیگ کل داستان همین بود

ندارم

این همه تاریخ مملکت خودمون هست که هیچ کشوری به پای ایران نمیرسه چرا اینا رو نمیخونین

معراج

ای کاش فیلمی سریالی واسش بود

حامد

چرا درست حسابی نمیشه نظر فرستاد حتی پیامی که نشون بده نظر ارسال شد یا نه نیست.

Rezaa

با سلام خدمت شما مخاطب گرامی
بخش نظرات اصلاح شد

با تشکر

سلام
امتیاز :
     

سلام نمیخواستم نظر بفرستم ولی دیدم واقعا بی لطفی اگر حرفی نزده باشم نقد شما عالیست و لیاقت ۴ ستاره از ۵ (حداقل) اما خیلی در این فیلمی که دیدیم جانگ بوگو با اونی که تو واقعیت بود کاملا متفاوت بود و از افکار گرفته تا صحبت و لباس و تجارت و تحریف دلیل لشکر کشی و…..مشکل دیگه این فیلم چنین بود ( از کیفیت پایینش حرفی نیست) خب بالاخره فیلمش مال ۲۵ سال پیشه انتظار زیادی هم نداشتیم اما اشتباه اصلی فیلم اینجاست شخصیت اصلی دشمن جانگ بوگو (یوم جانگ) بخاطر جانگ بوگو همه چیش رو از دست داد… مطالعه بیشتر »