دفترچه خاطرات دریاسالار یی سون شین

یی سون شین یادداشت های دقیقی را از اتفاقات روزمره در دفتر خاطرات خود ثبت کرده است. این مجموعه در زمان تکمیلش حاوی ۲۵۳۹ مدخل می شد که مباحث خصوصی و رسمی را به همراه شرحی در مورد زندگی وی در پایگاه ها در خلال جنگ ایمجین در بر می گرفت. مدخل اول در یکم ژانویه ۱۵۹۲ یک روز قبل از انتصاب وی به سمت دریاسالار منطقه چپ جولا نوشته شده و مدخل پایانی نیز در هفدهم نوامبر ۱۵۹۸ دو روز قبل از وفاتش در نبرد نوریانگ به رشته تحریر درآمده است.

این اثر در فهرست یادبود جهانی یونسکو به ثبت رسیده و به عنوان شرح های میدانی یک فرمانده در تاریخ جهان بدون همتا است.

همچنین دفترچه خاطرات شامل تعدادی اشعار است که حتی امروزه نیز توسط کره ای ها از حفظ خوانده می شود. این اشعار به خاطر ارزش ادبی خویش و اینکه به سختی در دیگر منابع باقی مانده تاریخی یافت می شوند دارای اهمیت وافری می باشند. فنون جنگی و استراتژی های پر جزئیاتی که در طراحی گوبوکسون (کشتی لاک پشتی) توسط شخص دریاسالار به کار رفته بود نیز در آنجا یافت می شود و این مسئله سبب جلب توجه بیشتر محققین به این اثر شده است.

نانجونگ ایلگی

مضامین:

نانجونگ ایلگی اصلی در برگیرنده ۲۰۵ برگه کاغذ بوده که به ۷ جلد تقسیم شده است. مدخل ها جزئیات زندگی روزمره دریاسالار در یک کمپ نظامی، استراتژی هایش، نبرد های دریایی اش، نام و خصوصیات افسران نظامی و مقامات مدنی مختلفی که دریاسالار یی با آنها تعامل داشت، جزئیات جغرافیایی و جوی، و مشاهدات و نظرات شخصیش در مورد وقایع و فرماندهی نظامی او را آورده اند.

این مدخل ها پیوسته نیستند: شکاف هایی در روایت گری در دفترچه خاطرات وجود دارد که نشان از دورانی می دهد که در آن دریاسالار یی نمی توانست مدخل های روزمره را ادامه دهد. همچنین برخی از همپوشانی ها بین فصول ۵ و ۶ وجود دارد در جایی  که ظاهرا دریاسالار یی بعدا مدخل های اولیه را اصلاح کرده است.

شرح کلی:

دو رونوشت از این دفترچه خاطرات به دست ما رسیده است: یکی از آنها دفترچه خاطرات اصلی (که به عنوان گنج ملی شماره ۷۶ ثبت گردیده است) می باشد و در زیارتگاه یادبودی آسان نگهداری می شود، و دومی در آثار کامل یی سون شین اثری که با دستور سلطنتی در نوزدهمین سال سلطنت پادشاه جونگجو در سال ۱۷۹۵ توسط یون هنگ ایم ویرایش و منتشر شد قابل مشاهده است. دریاسالار یی عنوان رسمی به دفترچه خاطراتش نداده بود ولی آن با نام دفترچه خاطرات جنگی (کره ای: نانجونگ ایلگی) شناخته می شود زیرا یون در زمان تدوین آثار کامل خود به این نتیجه رسیده بود که آن اسم راحتی می باشد.

دفترچه خاطرات جنگی منبعی با بیشترین اهمیت تاریخی است زیرا صفحات پر جزئیات آن قابل اتکاترین اطلاعات را در مورد جریان وقایع در خلال جنگ ایمجین در اختیار ما می گذارد. نه تنها این مورد، بلکه از لابلای مدخل های آن است که ما بیشتر چیزهایی که امروزه در مورد اندیشه و شخصیت قهرمانی که تقریبا پانصد سال پیش زندگی می کرده است را یاد گرفته ایم.

دفترچه خاطرات جنگی توصیف روشنی را در مورد زندگی روزمره دریاسالار یی، امورات نظامی، ملاقات های مخفی استراتژیک، از ملاقات های اجتماعی با دوستان، خانواده، هم قطاران و افراد مشهور، از پاداش ها و مجازات ها، مکاتبات، انعکاس شخصی بر وضعیت کشور و …. ارائه می دهد.

دفترچه خاطرات جنگی به مانند دست نوشته های یک جنگجو با زبانی ساده و در عین حال صادقانه نوشته شده است و ضربات جسورانه قلمو حاکی از روحیه دلیرانه نویسنده داشته و خاطرات جنگی را به یک اثر هنری واقعی تبدیل نموده است.

نانجونگ ایلگی
منبع ویکی پدیا انگلیسی سایت یونسکو سایت بازدید کره
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
محمدرضا

سلام،صبح جمعه تون بخیر
خیلی مطلب مفیدی بود،ممنون بابت زحماتی که برای گسترش تاریخ کره انجام میدید.