آی خانوم افغانستان

آی خانوم افغانستان

 

شهر باستانی آی خانوم در شمال افغانستان قرار دارد و هنوز نام باستانی آنرا نمی دانیم. این شهر در زمان حمله سپاهیان مقدونی، نوسازی شد. در تاریخ نام شهر ثبت شده است و باستان شناسان سالها در جستجوی آن بودند تا در سال ۱۹۶۰ به طور تصادفی محل آن را پیدا کردند و فرانسویها حفاری آنرا در دست گرفتند.

سبک هنری شهر، ترکیبی از معماری یونانی، ایرانی و هندی است. شهر دارای خیابان اصلی از شمال به جنوب است و چند کانال آبرسانی دارد و به محله های مختلف تقسیم شده است. دیوارها از ترکیب خشت پخته در پایین و خشت خام بر بالای آن تشکیل شده اند و ستون های سنگی همانند معماری هخامنشی بدون ملات ، با پیوندهای سربی روی هم استوار شده اند.

ساخت بناهای شهر را می توان به چهار دوره تقسیم کرد. شروع آن به دلیل نا تمام بودن حفاری ها نامشخص است ولی این دوره در اواخر قرن چهارم پیش از میلاد خاتمه می یابد. دوه بعدی از ابتدای قرن سوم پیش از میلاد توسط ژنرال های مقدونی شروع می شود. هدف آنها احداث شهری امن در مقابل حمله قبایل همسایه مخصوصا شمالی بود. مرحله بعدی در حدود ۱۷۰ پیش از میلاد شروع می شود که یکی از ژنرالهای مقدونی خود را شاه خواند. در سال ۱۴۵ پیش از میلاد سکاها – یا کوشانیان- شهر را تصرف کردند و با اینکه تخریب شده بود ، به مدت یک قرن درآن ساکن شدند.

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

11 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
علی

از اسمش مشخص هست که تمدن تورک ها هست ، کوشانیان و سکاها تورک هستند

خسرو

از دید شما پانترک های احمق همه ترک هستند چه پرنده چه خزنده چه چرنده چه کوه چه دریا همه و همه ترک هستند

آرش عسکری سبزکوهی از ایل غیور قشقایی

خود ترکپنداری و همه چیز را ترک دیدن بیماری خطرناکی هست برو خودت رو دوا درمان کن.سکاها قومی ایرانی هستند که بازماندگان آنها سیستانی ها و مردم پشتون و تاجیک و اوستی و مردم بلغارستان و کرواسی می باشند که به ایرانی بودن خود معترف هستند.در شاهنامه به مردم تور یا فرزندان تورج نامور هستند اما در ایران باستان به سکا و در اوستا هم به توریه نامور می باشند.

ارسلان چاگاتای بی
امتیاز :
     

سبک معماری عیرانی؟؟؟ هخامنشی؟؟؟ شماها کلاً قصد ندارید از توهمات ساخته یهودی بردارید. جالبه تو هیچ سایت و منبع خارجی به جز چند تا سایت ایرانی کوچکترین چیزی در مورد ارتباط آی خانوم با هخامنش و ایران چیزی نگفتن و هر چی بوده در مورد یونان و هند بوده ولی متوهما ….

مجید

عرب زاده بدبخت هرچقدر سیع کنی نمی تونی تاریخو عوضش کنی همه جهان قبول دارن که هخامنشیان وجود داشتن بهتره توم قبول کنی

رهگذر

فقط نظرمو میدم تو افغانستان به هخامنشیان میگن کیانیان بلخی کلا بغیر ایران هخامنشیان رو قبول ندارن البته هستند در خارج آن هم بخاطر اطلاعات و جست و جو در داخل ایران

آنیتا

یهود طراح مغزی شما پانخرهاست

مهدی فراهی

خیلی زیبا فرمودید واقعا این ها پانخر هستند

افغانی

خر چه داند قیمت نقل و نبات.
کاملا معلومه که ارسلان خاطره‌ٔبدی از چوبی که …. فرو رفته داره ؛ که اینطوری از ایران و تاریخ کهن ایران ناراحته. البته شاید حق‌داشته باشه چون تاریخ خاطرات تلخی را برایش بازگو میکند.

خیرالله از بدخشان مقیم مشهد

حتمن خیلی درد داره و جاش هنوز میسوزه که این همه با ایرانی و ایرانی تباران مشکل داره

خیرالله بدخشانی مقیم مشهد

حتمن خیلی درد داری و جاش می سوزه که اسم ایران و ایرانی تباران میاد جاسم درد میگیره .رفتی پیش اردوغان که محرمت هست بگو برات کرم بماله که سوزشش کمتر بشه پانخر بی هویت