داستان ادیرنه، پایتخت سابق امپراطوری عثمانی!

رومیان باستان، بلغاریها، و سپس عثمانی ها در ادیرنه ، شاهد محاصرات و جنگ ها، ظهور و سقوط امپراطوری ها و پیشرفت های آن بوده اند.شهر ترکی ادیرنه که در گذشته به اورستیاس معروف بود، تاریخ غنی دارد. با تاریخ ما همراه باشید تا داستان ادیرنه، پایتخت سابق امپراطوری عثمانی! را بخوانید..

 

ادرنه توسط امپراطور رومی، هادریان تاسیس شد که آن را هادریانوپولیس نامید. شهری آراسته با بناهای دیدنی و هم تراز با خواسته های رهبران دوران باستان.. این شهر، پایتخت  تراکیه، به دلیل موقعیت جغرافیایی، شاهد ۱۶ نبرد بزرگ بود. شهر ادیرنه در قرون وسطی توسط خان کروم از بلغارستان تصرف شد که جمعیت را به شمال مناطق بلغاری، دانوب منتقل کرد. این شهر در ۱۳۶۹ به دست عثمانی ها افتاد، زمانی که سلطان مراد اول یک سری مبارزات موفق برای فتح بسیاری از شهرها ترتیب داد. در این زمان بود که شهر به ادیرنه تغییر نام داد و برای ۹۰ سال ، پایتخت امپراطوری عثمانی بود تا اینکه سلطان محمت دوم در ۱۴۵۳، قسطنتنیه را به عنوان پایتخت معرفی کرد.

ادیرنه
ادیرنه، شهر تاریخی ترکیه

ادیرنه در طول روزهایی که پایتخت عثمانی بود، با جمعیت زیادی از ترک ها روبرو شد و به همین دلیل بود که سلطان بایزید دستور محاصره قسطنتنیه را داد. این شهر همچنین زادگاه سلطان محمت می باشد که در سن ۱۹ سالگی، بعد از مرگ پدرش، مراد دوم، به تاج و تخت رسید و حمله به قسطنتنیه در را در دستور کار قرار داد.

این یک موفقیت بزرگ برای سلطان محمت بود که در ۱۴۵۳ قسطنطنیه را فتح کرد و آنرا پایتخت جدید امپراطوری تعیین کرد. مسجد آیا صوفیه را هم برای عبادت خود انتخاب کرد. ادیرنه اهمیت خود را به عنوان پایتخت از دست داد ولی همچنان یک پایگاه نظامی مهم بود و سلطان ها در این شهر همچنان رفت و آمد داشتند. در قرن هفدهم، ادیرنه به دوران طلایی خود رسید و سلطان ها در ادیرنه و استانبول زندگی می کردند. عثمان دوم و مرداد چهارم ، میهمانی های پر زرق و برق شکار خود را در ادیرنه برگزار می کردند و سلطان مصطفی دوم ترجیح داد به جای زندگی در پایتخت جدید استانبول در ادیرنه زندگی کند.

پایتخت سابق عثمانی ها
پایتخت سابق عثمانی ها

اما پس از آتش سوزی بزرگ در ۱۷۴۵ و زلزله در ۱۷۵۱ ، ادیرنه بسیار ضعیف شد و شکوه خود را از دست داد. در ۱۸۲۹، روس ها ادیرنه را محاصره کردند ولی بر اساس پیمان صلح آن را به عثمان ها بازگرداندند. ساکنان ادیرنه که از حملات بعدی هراس داشتند، مهاجرت کردند و روس ها بار دیگر در جنگ بین عثمانی و روسیه، ادیرنه را اشغال و ویران کردند. اگرچه این شهر تحت معاهده بخارست در ۱۹۱۳ به عثمان ها بازگردانده شد، هرگز به شکوه سابق خود نرسید. امروزه ادیرنه همچنان به خاطر بناهای تاریخی که داستان گذشته غنی آن را نقل می کند، بازدیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. مسجد یلدیریم بیاضت ، مسجد ایسکی، مسجد مورادیه، مسجد سلطان بایزید، مسجد سلیمیه، کاخ ادیرنه، و تمام پل ها و کاروانسراهای عثمانی بخشی از جاذبه های دیدنی این پایتخت عثمانی می باشند.

 

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها