فیش حقوقی جالب یک آموزگار در عصر قاجاریه

 موسسه مطالعات تاریخ معاصر با انتشار عکس حکم صادره برای یک آموزگار پایه چهارم ابتدایی ، مقدار حقوق شخص مذبور را نیز اعلام نموده است.

این حکم در سال ۱۳۳۸ هجری قمری صادر شده که مطابق ۱۲۹۸ شمسی است. در حکم صادره برای میرزاکریمخان میزان حقوق ماهانه ۲۱۰ قران تعیین شده است.

قران واحد پول دوره قاجار  بود و بعدا به ریال تبدیل شد و هر یک قران معادل یک ریال به حساب می آمد. به این ترتیب حقوق میرزاکریمخان ماهانه ۲۱۰ریال بوده است.

بر اساس گزارشهای پراکنده ای که در اسناد تاریخی وجود دارد قیمت هرمتر خانه معمولی در تهران در مقطع زمانی فوق الذکر بین ۱۰ تا ۲۰ ریال بوده است.

فیش

منبع عصر ایران
عضویت
اطلاع از
guest

8 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
م س

قابل توجه مسئولین ما.

علوی

اون موقع زمین بی ارزش بود . پول با ارزش …حال زمین ارزش دارد پول بی ارزش هست . یک زوج معلم اگر هرکدام به فرض ۲۰ میلیون تومان حقوق بگیرند ماهانه فقط میتوانندبین نیم متر تا ۲۰ سانتی متر زمین نه آپارتمان بخرند.

حبیب

تو مملکت ما تا آخر عمر اگر خرج نکنیم و حقوقمون پس انداز کنیم نمی‌توانیم یک خونه بخریم

ایران

یه زمانی معلمی ابهت داشت، الآن پست ترین کار داخل این کشور شده معلمی، هر کس که توان هیچ کاری را ندارد بهش میگن آخه چرا نمی‌روی معلم بشی،
مادر من ۵۷ سال سن داره تا کلاس پنجم هم بیشتر سواد نداره قبلا یه چندتا سوادآموز داشت داخل روستایمان همین جوری یه آب بابایی یادشون میداد الآن بهش زنگ زدن گفتن مدارکت را بیاور اداره تحویل بده ، از مهر ماه برو کلاس درس تدریس کن معلم رسمی شدی
واقعا آفرین به این کار آفرینی و امید به زندگی

معینی

عزیزم لازم نبود در پاسخ دادن اینقدر دستپاچه بشی و خودتو بندازی تو دیگ حلیم!!!
آخه مردم شرایط معلمی و نهضت سوادآموزی و سن و سال و مدارک تحصیلی و استخدام رو خوبِ خوب می‌دونن
موفق باشی کوچولو

رضا

ترو خدا ،ترو خدا نذار ابهتِ مامان با این شغل خدشه دار شه
ترو خدا نذار بره معلم رسمی!! بشه
جوونه حیفه،آخه تازه ۵۷سالشه!! بنده خدا ،فرصت برای مشاغل پر ابهت دیگه داره
اونم با ۵کلاس سواد،خدایی تو این دوره زمونه مدرک ۵ابتدایی کمی نیست !!

خسرو تورک قشقایی

انشالله برای دوره بعدی ریاست جمهوری شرکت کنند

برده پیمانکار

۴۳سال انقلاب شده چهارصد نفر در راس مملکت داری هستند هیچ چیزی فرق نخواهد کرد. مملکت به دست پیمانکاران و نظام سرمایه داری هستند. معلم، کارگر، هم حقوقش را از پیمانکاران می گیرند. پس نتیجه می گیریم که این انقلاب با خون هزاران جوان بنا نهاده شده و تنها فرقی که کرد پیمانکاران به جای خوانین آمدند فقط اسمش عوض شده. همون ظلم و برده داری نظام شاهان ادامه داردو تنها راهش خودکشی چون دادرسی در این مملکت نیست. هرسال رهبری به اینان تذکر می دهند که بابا انقلاب مال مردم است به مردم خدمت کنید گوش شنوا نیست و… مطالعه بیشتر »