چگونه با نوجوان سیگاری برخورد کنیم؟


چگونه با نوجوان سیگاری برخورد کنیم؟

اکثر اوقات والدین به­دنبال ایجاد آینده‌ای روشن برای فرزندان خود هستند و تمام تلاش آن­ها در جهت مهیا کردن شرایط مطلوب کودکان و نوجوانان است. در جوامع امروز این حساسیت بیش از پیش شده و فرزندان چالش‌های مختلفی با پدر و مادر پیدا می‌کنند. گاهی ‌اوقات ممکن است والدین متوجه شوند که فرزند نوجوان آن­ها سیگار می‌کشد؛ در این شرایط پدر و مادرهای عادی دچار ترس‌های بسیاری شده و ممکن است رفتارهای نادرستی از خود نشان دهند که باعث تاثیرات منفی در نوجوانان شود؛ اما والدینی که نسبت به نحوه برخورد با نوجوان سیگاری آگاهی دارند، در این شرایط عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند و می‌توانند به فرزندشان کمک کنند. آشنایی با نحوه رفتار با نوجوان سیگاری و علت‌یابی این مسئله می‌تواند در روابط والد و فرزندی و کنترل رفتارهای آسیب‌زا، تاثیر فوق‌العاده زیادی داشته باشد.

دلایل سیگار کشیدن در نوجوانان

اگر به ­صورت مستقیم از یک نوجوان علت سیگار کشیدن او را بپرسید، آن را یک رفتار زودگذر بیان می‌کنند که نمی‌تواند باعث اعتیاد آن­ها شود؛ حتی اکثر نوجوانان از روی کنجکاوی به این رفتار رو می‌آورند. دلایل مختلفی وجود دارد که می‌تواند نوجوانان را به سمت سیگار کشیدن سوق دهد. آشنایی با این دلایل و ریشه‌یابی سیگار کشیدن نوجوانان به ویژه در پسران، اهمیت بسیار زیادی در حذف این رفتار دارد. مهم­ترین دلایل سیگار کشیدن در نوجوانان شامل موارد زیر است:

  • قرار گرفتن در گروه‌های همسالان : نوجوانان به­دلیل قرار گرفتن در شرایط سنی خاص، از رفتار همسالان و دوستانشان تقلید می‌کنند.
  • نداشتن اعتماد به نفس کافی : برخی از نوجوانان که تصویر اجتماعی نامطلوبی از خود دارند و از قرارگرفتن در اجتماع می‌ترسند؛ آن­ها احساس می‌کنند سیگار کشیدن باعث خوب به نظر رسیدن آن­ها در جمع دوستان می‌شود.
  • احساس قدرت : قرار گرفتن در سن بلوغ باعث می‌شود نوجوان بخواهد قدرت زیاد خود را به خانواده نشان دهد و با کشیدن سیگار از والدین نافرمانی کند.
  • تبلیغات محیط : از دیگر دلایل سیگار کشیدن نوجوان تبلیغات محیطی است که سیگار را جذاب و سرگرم کننده معرفی می­کند.
  • الگو گرفتن از پدر و مادر : سیگار کشیدن والدین در خانه می‌تواند نوجوانان را نیز به این مسیر وارد کند.
  • تاثیرپذیری از افراد معروف و مشهور : ممکن است نوجوان در فضای مجازی یا تلویزیون افراد مشهور مورد علاقه خود را ببیند که سیگار می‌کشند و او نیز به تقلید از آن‌ها، این کار را انجام دهد.
  • مشکلات رفتاری یا استرس : قرار گرفتن نوجوان در شرایط استرس‌زا یا عدم­حمایت خانوادگی و مشکلات موجود در خانه، باعث می‌شود سیگار به­عنوان یک منبع آرامش شناخته شود. در این شرایط ترشح هورمون دوپامین ناشی از استنشاق نیکوتین، می‌تواند احساس خوبی در فرد ایجاد کند که نوجوان از آن لذت می‌برد.

عوارض سیگار کشیدن نوجوانان

سیگار کشیدن در دوران نوجوانی می‌تواند عوارض بسیاری برای افراد ایجاد کند که برخی از آن­ها تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. نوجوانان سیگاری دچار سرفه‌های شدید شده و در طولانی‌مدت به بیماری تنگی نفس مبتلا می‌شوند. همچنین سیگار کشیدن می‌تواند در روند کار ریه اختلال ایجاد کرده و عملکرد آن را با مشکل مواجه کند. انواع بیماری‌های جسمانی مثل ابتلا به سرطان، بیماری‌های دهان و دندان، مشکلات سیستم ایمنی، دیابت و برونشیت نیز می‌تواند از مصرف سیگار در سن نوجوانی ناشی شود. سایر عوارض سیگار از طریق بیماری‌های قلبی مثل مشکلات رگ‌های خونی و همچنین آسیب‌های پوستی نیز خود را نشان می‌دهند.

با نوجوانی که سیگار می‌کشد چه برخوردی داشته باشیم؟

راهکارهای مختلفی برای برخورد مناسب با نوجوان سیگاری وجود دارد که انجام هر یک از آن­ها می‌تواند بر عدم تکرار این رفتار نوجوان تاثیر مثبت داشته باشد.

  • ترک سیگار توسط والدین : به­عنوان والدین یک نوجوان اگر سیگاری هستید، آن را ترک کنید و در صورت سیگار کشیدن آن را به بیرون از خانه موکول کنید.
  • ایجاد رابطه مناسب با فرزندان : سعی کنید رابطه مناسبی با فررند نوجوان خود داشته باشید؛ تقویت روابط و نزدیک شدن به فرزندتان باعث می‌شود توانایی‌های او بیشتر به چشم بیاید و والدین را به­عنوان دوست خود بداند.
  • درک جذابیت‌های سیگار برای نوجوانان : والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که ممکن است نوجوان سیگار کشیدن را برای همراه شدن با گروه دوستان خود انجام دهد و این کار برای او جذابیت خاصی داشته باشد. در این شرایط برای ترک سیگار به نوجوان کمک کنید و تاثیر منفی مواد دودزا را بر سلامتی او بیان کنید.
  • جدی باشید : در کنار بیان مضرات و آسیب‌های سیگار بهتر است این نکته را به فرزند خود گوشزد کنید که اجازه سیگار کشیدن برای او وجود ندارد و شما از این کار رضایت ندارید‌.
  • صحبت در مورد رفتار موجود : هرگز از این فعالیت‌ها و رفتارهای نوجوانان چشم­پوشی نکنید و سعی کنید درباره اتفاقی که افتاده صحبت کنید. درک شما از شرایط موجود باعث می‌شود نوجوان اتفاقات را نیز برای شما توضیح دهد و نگرانی از این بابت نداشته باشد.
  • اهمیت دادن به نوجوان : پس از صحبت درباره مشکل پیش آمده به نوجوان بگویید که او را دوست دارید و قصد شما تهدید کردن نیست. محبت کردن در این شرایط می‌تواند تاثیر فوق­العاده‌ای بر ترک رفتار داشته باشد.
  • مراجعه به مشاور و روانشناس : در صورت تکرار این رفتار یا عدم­آگاهی نسبت به نحوه عملکرد صحیح نسبت به نوجوان سیگاری، به مشاور یا روانشناس مراجعه کنید. متخصصان مجموعه پناه سبز می‌توانند در این شرایط، بهترین راه­حل‌ها را برای والدین ارائه دهند و به آن­ها در ترک رفتار نوجوان کمک کنند.

سخن پایانی

حال که درباره رفتار با نوجوان سیگاری اطلاعاتی به دست آوردید، لازم است بگوییم که امروزه برقراری ارتباط با فرزند نوجوان و برخورد با آن، کار دشواری است. به گونه ای که بسیاری از والدین با چالش‌های مختلفی همراه هستند. اگر شما نیز فرزند نوجوانی دارید که در برخورد با او دچار مشکل شده‌اید و نمی‌توانید یکدیگر را به خوبی درک کنید، باید از یک فرد متخصص کمک بگیرید. مجموعه پناه سبز با آگاهی کامل از مشکلات والدین و نوجوانان اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی کرده است. به گونه‌ای که راهکارهای مناسب به والدین ارائه می‌دهد تا مشکلات و چالش‌های کمتری در ارتباط با پرخاشگری نوجوان خود و سایر مسائل مربوط به آن ها داشته باشند. بنابراین به عنوان والدین آگاه حتما از سایت پناه سبز و دوره‌های آموزشی آن دیدن نمایید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها