۱۰ مورد از قدیمی‌ترین عکس‌های تاریخ را ببینید!

این روزها گرفتن عکس خیلی بدیهی و پیش پا افتاده شده است. اصلا به لطف تلفن‌های هوشمند هر روز چندین عکس می‌گیریم. اما این گرفتن عکس در سال‌های پیش به اندازه امروز خیلی کار ساده‌ای نبود. در زمان‌های قدیم هم عکاس‌ها و هم سوژه‌ها باید ایستاده و وارسته در یک حالتی ثابت می‌ایستادند تا آن لحظه ثبت شود. این زمان هم در دهه ۱۸۰۰ میلادی، ۱۵ دقیقه زمان می‌برد. زمان گرفتن اولین عکس هم حدود هشت ساعت طول کشید. در ادامه عکس‌های قدیمی را مشاهده کنید که در طول تاریخ از قدیمی‌ترین عکس‌های جهان هستند.

۱۰- قدیمی‌ترین عکس دیجیتال

سال: ۱۹۵۷

موضوع: نوزاد پسر شیرخوار راسل کرش

عکاس: راسل کرش

نوع دوربین / سبک عکاسی: کامپیوتری

قبل از اینکه قدیمی‌ترین عکس دنیا را نشان‌تان دهیم، اول از همه تصاویر قدیمی برایتان آماده کرده‌ایم که تقریبا همه آن‌ها دیجیتالی هستند و البته عکس‌هایی هستند که دیجیتالی نیستند. عکس‌های دیجیتال تا همین چند دهه اخیر واقعا رایج نبودند، منتها اولین عکس دیجیتال دنیا در سال ۱۹۵۷ گرفته شده بود.

عکس بالا از یک پسر بچه شیرخوار را راسل کرش با یک اسکنر درام خام گرفته بود. راسل یک دانشمند علاقه‌مند بود که ببیند احتمالش وجود دارد کامپیوترها هم مثل ما «ببینند». کاری که او انجام داد باعث شد اولین عکس دیجیتالی دنیا به وجود بیاید. او این کار را ۲۰ سال قبل از ساخت اولین دوربین دیجیتال انجام داد.

۹- قدیمی‌ترین عکس رنگی

سال: ۱۸۶۱

موضوع: روبان پاپیونی سه رنگ

عکاس: جیمز کلارک ماکسول / توماس ساتون

نوع دوربین / سبک عکاسی: رنگی

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

جیمز کلارک ماکسول، دانشمند اسکاتلندی که اولین عکس رنگی را در سال ۱۸۶۱ گرفت، منتها دکمه شاتر دوربین را توماس ساتون فشار داد. او مخترع دوربین SLR یا دوربین رفلکس تک لنز بود.

در تصویر بالا یک پاپیون با روبان پارچه تارتان می‌بینیم که به واسطه فیلترهای سه رنگ زرد و آبی و قرمز به نمایش گذاشته شده است. ماکسول سپس هر سه فیلتر را کنار یکدیگر گذاشت. حالا شاید بگویید که این تصاویر عملا رنگی هستند، اما در واقعا این عکس‌ها اول از همه سیاه و سفید بودند، سپس برای اینکه توهم عکس رنگی به ما دست دهد، آن‌ها را به طور دستی رنگ کردند.

۸- قدیمی‌ترین عکس هوایی

سال: ۱۸۶۰

موضوع: بوستون، ماساچوست

عکاس: جیمز والاس بلک

نوع دوربین / سبک عکاسی: دوربین معلق بالن هوا

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

امروزه به لطف پهپادها می‌توانیم تصاویر هوایی زیادی مشاهده کنیم. این نوع از عکسبرداری در سال‌های گذشته کار بسیار دشواری بود و تا اواسط دهه ۱۸۰۰ هم تقریبا غیرممکن. با این حال، جیمز والاس بلک راهی پیدا کرد که با بالن هوای داغ بالای سر شهر باستون چنین تصویری ثبت کند.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نمونه بی‌نظیر از اولین عکسی را می‌بینید که حدود ۲.۰۰۰ فوت از بالای شهر ارتفاع دارد. نام اصلی این عکس «بوستون از نگاه عقاب و غاز وحشی» است. این تنها عکس هوایی جیمز والاس بلک نبود و بعدها عکس‌های هوایی دیگری از شهر بوستون گرفت که به «بوستون از بالن هوایی» شناخته می‌شود.

۷- قدیمی‌ترین عکس خبری

سال: ۱۸۴۷

موضوع: دستگیری یک مرد

عکاس: ناشناخته

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

ما نمی‌دانیم چه کسی این عکس را گرفته و حتی نمی‌دانیم مردی که در عکس دستگیر شده چه کسی است. تنها چیزی که می‌دانیم این است که این عکس، قدیمی‌ترین عکس خبری دنیاست و همانطور که مشاهده می‌کنید، این مرد در فرانسه درحال دستگیر شدن است.

از آنجایی که نمی‌دانیم مرد دستگیرشده چه کسی است، نمی‌توانیم بگوییم که چه عملی انجام داده که دستگیرش کردند. اما به نظر می‌رسد سرکش و به کاری که انجام داده افتخار کرده بود. با اینکه هیچ‌کدام از شخصیت‌ها در عکس، بزرگی چنین لحظه‌ای را نمی‌دانند، اما این عکس نحوه رساندن اخبار را متحول کرد.

۶- قدیمی‌ترین عکس پرتره ریاست جمهوری

سال: ۱۸۴۳

موضوع: جان کوئینسی آدامز

عکاس: ناشناخته

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

هر رئیس جمهوری در ایالات متحده یک عکس پرتره رسمی دارد و هیچ‌وقت از رئیس جمهور جورج واشنگتن تا جیمز مونور عکسی گرفته نشده بود. منتها از زمانی که جان کوئینسی آدامز آمد، گرفتن عکس پرتره از شخصیت‌ها هم شروع شد.

چیز جالب‌توجهی که در این عکس مشاهده می‌کنید، این‌جاست که این عکس زمانی گرفته شده که آدامز از دفترش خارج شده و زمانی که جان تایلر بر صندلی ریاست جمهوری نشست، عکس آدامز آماده شد. از تایلر هم هیچ عکسی گرفته نشده و تنها از چهره او یک نقاشی پرتره کشیدند. از رئیس جهموری هم که در زمان ریاست جمهوری بعد از تایلر عکس گرفته شده، جیمز کی پولک بود. این عکس‌ها امروز در اسمیتسونیان نگهداری می‌شود. به نظرتون آدامز درباره عکسش چه فکری کرده بود؟ او گفت:«زشت و زننده» و «کپی برابر اصل» است.

۵- قدیمی‌ترین عکس شوخی (سرِ کاری)

سال: ۱۸۴۰

موضوع: مرد غرق‌شده

عکاس: ایپولیت بایار

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

برای اینکه بفهمید این عکس چرا گرفته شد، اول باید قوانین رقابت را درک کنید. زمانی که عکاسی در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی واقعا غوغا به پا کرد، دو مرد به نام‌های ایپولیت بایار و لوئیس داگر که بعدها از آن‌ها می‌گوییم برای عنوان «پدرِ عکاسی» با یکدیگر رقابت می‌کردند.

ایپولیت و لوئیس هردو روی خلق عکس جدیدی کار می‌کردند، درحالی که هر دوی این عکاسان هم خوی رقابتی داشتند و گفته می‌شود بایار واقعا اولین فرایندش را شروع کرد، اما برای گزارش این کارش به آکادمی علوم فرانسه به مشکل برخورد. داگر اما شکست نخورد برنده این عنوان شد. بایار در پاسخ هم می‌خواست نشان دهد که به خاطر ناراحتی و عصبانیت از شکست ندادن داگر خودکشی کرد. البته این عکس کاملا حعلی است.

۴- قدیمی‌ترین عکس سلفی

سال: ۱۸۳۹

موضوع: رابرت کورنلیوس

عکاس:  رابرت کورنلیوس

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

آخرین باری که عکس سلفی گرفته‌اید چه زمانی بود؟ شاید فکر کنید که عکس‌های سلفی در این دوره و زمانه ابداع شدند، اما این‌طور نیست. اولین عکس سلفی دنیا را در واقع رابرت کورنولیوس، یک عکاس آماتور و لامپ‌ساز در سال ۱۸۳۹ گرفته بود.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که زمانی که دوربین‌ها در دهه ۱۸۰۰ میلادی به بسیار بزرگ بودند، چگونه رابرت توانست از خودش سلفی بگیرد. جوابی که برای این سوال وجود دارد این است که او دوربین را پشت مغازه فیلادلفیای خانوادگی‌اش قرار داد و درپوش لنز را برداشت. بعد جلوی دوربین رفت و برای یک دقیقه کامل جلوی دوربین ایستاد. نتیجه هم این شد که قدیمی‌ترین عکس سلفی دنیا به وجود بیاید.

۳- قدیمی‌ترین عکس گرفته شده در ایالات متحده آمریکا

سال: ۱۸۳۹

موضوع: دبیرستان مرکزی، فیلادفلیا، پنسیلوانیا

عکاس: جوزف ساکستون

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

در این‌جا می‌توانید قدیمی‌ترین عکس از فیلادلفیا و قدیمی‌ترین عکس موجود از ایالات متحده آمریکا را مشاهده کنید. جوزف ساکستون، مخترع و عکاس آماتور که اهل فیلادلفیا بود این عکس را گرفته بود و تاثیر بزرگی در دنیای عکسبرداری گذاشت. همین می‌شود که هنوز هم یک گالری در کانتون، اوهایو وجود دارد که به کارهای او مانند آثار دیگر عکاسان افتخار و احترام گذاشته می‌شود.

این عکس از دبیرستان مرکزی در گوشه خیابان جونپیر و والنات گرفته شده است. ۱۰ دقیق کامل طول کشید تا این عکس گرفته شود و همین است که هیچ کسی را در تصویر نمی‌بینید.

۲- قدیمی‌ترین عکس از یک انسان

سال: ۱۸۳۸

موضوع: بلوار معبد دو، پاریس

عکاس: لوئی داگر

نوع دوربین / سبک عکاسی: داگرئوتیپ

قدیمی‌ترین عکس‌های دنیا

در اولین نگاهی که به این عکس می‌اندازیم، خیابانی در شهر پاریس را می‌بینیم. اما این عکس در واقع قدیمی‌ترین عکس از یک انسان است. اگر به گوچه سمت چپ پایین عکس نگاه کنید، می‌توانید مردی را ببینید که ایستاده است و کفشش را تمیز می‌کند. او تنها کسی است که تصویرش در عکس مشاهده می‌شود. چون برای در همان ۱۰ دقیقه‌ای که طول می‌کشد تا دوربین عکس خود را ثبت کند، آن مرد درحال تمیز کردن کفش خود بود.

از آنجایی که در عکس قبلی، دوربین تصویر هیچ‌کسی را ثبت نکرده بود، چون افراد باید ثابت می‌ماندند تا عکس‌شان گرفته شود. در این مرحله دوربین تنها می‌تواند تصویر سایر سوژه‌ها را به ثبت برساند. درضمن، عکس این لحظه هم اتفاقی بود. یعنی لوئی داگرِ عکاس فقط برای  گرفتن یک عکس ساده از خیابان از نوع عکس داگرئوتیپ شناخته می‌شود.

۱-قدیمی‌ترین عکس موجود

سال: ۱۸۲۶

موضوع: نگاهی از یک پنجره

عکاس: ژوزف نیسه‌فور نیپس

نوع دوربین / سبک عکاسی: هلیوگرافی

ژوزف نیسه‌فور نیپس قدیمی‌ترین عکس شناخته‌شده و موجود در دنیا را با استفاده از عکاسی به سبک هیلوگرافی گرفته بود. این حالت زمانی است که بخشی از فلز یا شیشه با قیر طبیعی جودا پوشیده شود. حالا زمانی که یک نور روشن به این قیر بتابد، سفت و سخت می‌شود و این تصویر بالا به وجود آمد.

ژوزف نیسه‌فور نیپس هم در این تصویر توانست برای هشت ساعت این عکس را بگیرد. با اینکه تصویر خیلی واضحی نیست و دیدنش دشوار است، اما این اولین عکس گرفته شده در تاریخ است که درحال حاضر در مرکز هری رنسوم در دانشگاه تگزاس آستین به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
ایرج

درود خداوند بر تمام دانشمندان با دیدن این عکسها روحم پرواز میکند …