تصویری کمیاب از ارگ حسین آباد شیراز در عصر قاجار

در این گزارش عکسی مشاهده نشده از ارگ فرمانفرما (قلعه حسین آباد) در محله میدان شاه شیراز  واقع را ملاحظه می کنید.

ارگ حسین

به گزارش تاریخ ما و به نقل از اول فارس ، ارگ حسین آباد به دستور حسین‌علی میرزا فرمان‌فرما حاکم شیراز و فارس در اوایل دوره قاجار به دور بناهایی چون ارگ، باغ نظر، اندرونی، میدان‌های حکومتی و دیوانخانه کشیده شد.این عکس توسط  پیر لوتی فرانسوی گرفته شده است.

HosseinAliMirzaFarmanfarma

حسین‌علی‌میرزا شاهزاده قاجار و فرزند فتحعلی‌شاه از بدر جهان خانم بود.

ولی‌عهد فتحعلی‌شاه قاجار در ابتدا عباس میرزا بود. او در دوران ولایت‌عهد در یکی از عهدنامه‌هایی که با روسیه به امضا رساند، مسئله موروثی شدن سلطنت در میان فرزندانش را به‌عنوان یکی از بندهای عهدنامه گنجاند. از آنجا که او یک سال پیش از مرگ فتحعلی‌شاه (مهرماه ۱۲۱۳ خورشیدی) درگذشته بود، فتحعلی‌شاه برای اجرای مفاد عهدنامه، برخلاف مرسوم، محمد میرزا فرزند عباس میرزا یعنی نوه خودش را به ولایت‌عهد منصوب کرد و وی را به والی‌گری آذربایجان فرستاد.

با مرگ فتحعلی‌شاه، بزرگ‌ترین پسر باقی‌مانده‌اش، حسین‌علی میرزا فرمان‌فرما که والی فارس بود و به‌لحاظ مرمت بارگاه شاه‌چراغ، محبوبیتی نیز کسب کرده بود، داعیه پادشاهی نمود. محمدشاه، برادر کوچک‌تر (۱۷ساله‌اش) فیروز میرزا را به مقابله با قوای عمویش فرستاد که در این نبرد، قوای حسین‌علی میرزا فرمانفرما شکست خورد و پایه‌های سلطنت محمدشاه ۱۷ ساله تحکیم گردید.

پیر لوتی ۱۹۲۳-۱۸۵۰ میلادی،  نویسنده و جهان‌گرد فرانسوی که در ۱۸۸۷ با انتشار رمان ماهیگیر ایسلند (Le Pêcheur d’Islande) که شاهکار او محسوب می شوند، از طرف فرهنگستان فرانسه برندۀ جایزه ادبی ویته شد. او در ایران بیشتر به خاطر کتاب به سوی اصفهان مشهور است.

ارگ حسین

پیر لوتی در اواخر سده نوزدهم از سوی وزارت برون‌مرزی فرانسه مأمور شده بود که به هند سفر کند تا مراتب دوستی فرانسه را به آگاهی مهاراجه هند برساند. وی آنگاه از هند از طریق بندر بوشهر به ایران وارد می‌شود و پس از دیدار از شهرهای شیراز،اصفهان، قم و تهران از طریق بندر انزلی از ایران خارج می‌شود. کتاب به سوی اصفهان که به صورت یک دفتر خاطرات با انشایی فاخر نوشته شده، ماجرای این سفر حدوداً پنجاه روزه را بیان می‌کند. این کتاب توسط بدرالدین کتابی به فارسی ترجمه شده‌است.

منبع اول فارس
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها