معرفی روستای فیلبند مازندران

یکی از ییلاق های زیبا با طبیعت فوق العاده در استان سرسبز مازندران، روستای ییلاق فیلبند است. اگر به این روستا در تابستان سفر کنید با هوایی بهاری روبه رو می‌شوید و چنان دارای انرژی و نشاط می‌شوید که ترک کردن این روستا برایتان خوشایند نباشد. پس اگر به دنبال یک جای خنک با هوای لطیف و دل انگیز هستید به این روستای زیبا سفر کنید و اگر آشنایی زیادی با این روستا ندارید، با مجله گردشگری تاریخ ما همراه باشید تا با این روستای منحصر به فرد بیشتر آشنا شوید.

روستای فیلبند مازندران کجاست؟

روستای فیلبند در شمال غربی به روستای سنگچال آمل، از جنوب به ییلاق ونه بن، از جنوب شرقی به روستاهای شیخ موسی و لهه بابل ختم می‌شود. این روستا به دلیل ارتفاع زیاد آن از سطح دریا زمستان‌هایی سخت و با بارش برف سنگین همراه است و شاید یکی از دلایل نام‌گذاری این روستا هم همین باشد. در تابستان‌ها این روستا دارای هوای بسیار مطلوبی است که پذیرای مسافرانی بسیار و همچنین کوهنوردان می‌باشد.

روستای فیلبند دارای هتل و یا مهمانخانه نیست و این کار را سخت تر می کند، اما با اجاره خانه های محلی و ویلاهای محلی ها می توانید شب را در روستا سپری کنید. هر چند که می توان حدس زد قیمت کرایه این خانه ها از ارزش واقعی آنها به دلیل موقعیت خاصش بسیار بیشتر است. در صورتی هم که کمپبنگ نیز در فصل های گرم سال در اطراف روستا امکان پذیر است. اما در هر صورت و در هر فصل هوای شب روستای فیلبند بسیار سرد است.

عکس روستای فیلبند مازندران در زمستان %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
روستای فیلبند مازندران در زمستان

روستای فیلبند به خدماتی مانند آب لوله کشی مجهز است و خانه ها و ویلاهایی نسبتا دارای امکانات را در خود دارد. در بخش غرب روستا هم تکیه ای به نام تکیه غرب در روستا وجود دارد که برای موارد مختلفی از جمله اجاره اتاق و استفاده از سرویس بهداشتی و …  می توانید بهره مند شوید.  اما در برخی از اوقات بویژه در تابستان به دلیل ازدیاد حضور گردشگران ممکن است با کم آبی و در ساعاتی نیز با قطع آب روبرو شوید.

چرا به روستای ییلاقی فیلبند سفر کنیم؟

  • از زیباترین ییلاق های استان مازندران است.
  • در سفر به این روستا می توانید بر فراز اقیانوسی از ابر قدم بزنید و از مناظر طبیعی خارق العاده اطراف تان لذت ببرید.
  • عکاسی از طلوع و غروب آفتاب و دریای ابری که ییلاق فیلبند را در بر می گیرد یکی از جذابیت های سفر به این روستاست.
  • اینجا می توانید در یک روز بهاری هم باران، تگرگ و برف را تجربه کنید و هم از رنگین کمان و آفتاب و هوای صاف لذت ببرید.

آب و هوای فیل بند مازندران

آب و هوای این روستا به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل‌اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف، هم باران و هم پرتوهای درخشان آفتاب تابان را به تماشا بنشینید.

زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می‌شود، ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی‌گردد.

عکس طبیعت رویایی روستای فیلبند مازندران %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
طبیعت رویایی روستای فیلبند مازندران

فیلبند آخرین دهکده منطقه چلاو در شرق مازندران است و از جنوب به روستاهای ورزنه و نشل، از جنوب شرق به روستاهای شیخ موسی، نیراسم، پاریجان و از شمال غربی به روستای سنگ چال می رسد. فیل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. دلیل این اسم گذاری هم ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندش است که نفس آدم را بند می‌آورد.

فیلبند را اقیانوسی از ابر فراگرفته و حتی در ماه‌های گرم مثل تیر و مرداد، ابر و مه و باران این منطقه را به منطقه‌ای خنک و خواستنی تبدیل می‌کند و اگر باران هم نیاید ابرها مدام در حال رفت و آمدند. هوای خنک اینجا حالتان را سرجایش می‌آورد و اطراف را که نگاه کنید کوه‌های البرز مرکزی و جنگل‌های هیرکانی، خانه‌های شیروانی، چراگاه‌ها، ابرهای روان در پایین دست و دره‌های سبز مثل این است که در رویا فرو رفته باشید.

فیلبند به دلیل ارتفاعی که از سطح دریا دارد مکان مناسبی برای ایجاد پدیده اقیانوس ابر است؛ پدیده‌ای که این روزها گردشگران زیادی را راهی این منطقه می‌کند. ایستادن بر فراز ابرها و تنفس هوای تازه در حالی که صدای زنگوله دام‌ها از دوردست به گوش می‌رسد مانند قدم زدن در تکه‌ای از رویا خواهد بود.

به دلیل سرمای شدید پاییز و زمستان، درختان رشد چندانی در فیلبند ندارند. از درختان تنها گونه‌های سیاه‌ریشه مانند آلوچه ترش، زرشک کوهی و انگور کوهی (به گویش محلی: گالش انگیر) و نیز درخت ون در آن می‌رویند. کشت درختانی چون گردو، فندق، سیب و آلبالو ناموفق بوده‌است و رشد اندکی دارند.

نمای زیبا از ابرها در فیلبند
نمای زیبا از ابرها در فیلبند

دیدنی ها و خوشگذرانی ها در فیلبند

عکاسی از مناظر شگفت انگیز فیلبند 

یکی ار جذابیت های روستای فیلبند دریای ابری ست که اکثر مواقع آن را در بر می گیرد و چشم انداز فوق العاده ای را تشکیل می دهد. می توان گفت یکی از انگیزه های حضور طبیعت گردان و گردشگران به این روستای زیبا همین مسئله و دیدن منظره خارق العاده گذر ابرها از زیر پای شان است. در هنگام سفر به این روستا دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید و این زیبایی را ثبت کنید.

عکس طبیعت رویایی روستای فیلبند مازندران %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
طبیعت رویایی روستای فیلبند مازندران

 

گشت و گذار در روستا

حیف است این همه راه را تا فیلبند آمده باشید اما در خانه بمانید و در طبیعت اطراف این منطقه به گشت و گذار نپردازید. خانه های سنگی و گلی را پشت سر بگذارید و به دامان طبیعت پناه ببرید. صدای زنگوله دام های مردم محلی فیلبند، همراه با مه غلیظ یا نم بارانی که هر از گاهی چترش را بر سر فیلبند باز می کند، می تواند حال تان را خوب کند. یکی از مسیرهایی هم که می توانید در آن به گشت و گذار بپردازید مسیر روستای سنگ چال است؛ اما دقت کنید که این راه را بدون راهنمای محلی و تجهیزات و آمادگی قبلی طی نکنید که ممکن است بعدا دچار مشکل شده یا گم شوید.

گشت و گذار در روستا
گشت و گذار در روستا

چشمه لار

در اطراف روستا چشمه‌های آب معدنی متعددی وجود دارد که چشمه لار معروفترین آنهاست و فلئور موجود در آب این چشمه به درمان بیماری‌های کلیوی و استخوان بندی کمک می‌کند.

امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

دیگر مسیر کوه نوردی روستای فیلبند پیمایش خط الراس روستای فیلبند تا امامزاده قاسم و روستا و جنگل الیمستان است. مسیری که انجام و به پایان رساندن آن به آمادگی بدنی بالا و تجربه کوه نوردی نیاز دارد. برای این کار باید خود را ابتدا به قله امامزاده قاسم برسانید. در خط الراس نزدیک به قله اَندوار و در ارتفاع های جنوبی روستا، امامزاده ای وجود دارد که بین مردم محلی به نام امامزاده قاسم معروف است. این قله را بالا بروید و خط الراس کوه را به سمت جنوب ادامه دهید تا به امامزاده قاسم برسید. در نزدیکی امامزاده میهمانپذیری وجود دارد که در صورت حضور متولیِ آن می توانید در آنجا توقف و استراحت کنید.

عکس امامزاده یحیی و امامزاده قاسم %d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%db%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b3%d8%aa%d8%a7%db%8c-%d9%81%db%8c%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%af-%d9%85%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%86 Tarikhema.org
امامزاده یحیی و امامزاده قاسم

زمان مناسب برای سفر به فیلبند

ییلاق فیلبند از اواسط بهار تا ابتدای پاییز آب و هوای خوبی دارد. این منطقه به دلیل مرتفع بودن، انتخاب دلچسبی برای رهایی از تابستان‌های گرم است. ییلاق فیلبند در فصول دیگر هم زیبایی‌های خاص خود را دارد اما مسیر رفت و آمد آن بسیار دشوار خواهد بود. فیلبند زمستان‌های سرد و پربرفی دارد و به دلیل رفت و آمد دشوار آن در این فصل خالی از سکنه است.

روستای زیبای فیلبند
روستای زیبای فیلبند

مسیر دسترسی

از هر مسیر، چه از شمال و چه از تهران بخواهید به فیلبند مازندران بروید باید به جاده هراز دسترسی پیدا کنید.از آمل ۲۵ کیلومتر و از تهران ۱۰۰ کیلومتر در جاده هراز باید برانید تا به روستا فیلبند مازندران برسید و چشم اندازه خیره‌کننده آن را مقابل چشمان خود ببینید.

ویدئوی معرفی روستای فیلبند

 

تصاویر روستای فیلبند

طبیعت روستا در صبح
طبیعت روستا در صبح

 

طبیعت روستا در صبح
طبیعت روستا در صبح
طبیعت روستا در صبح
طبیعت روستا در صبح
طبیعت چشم نواز روستا
طبیعت چشم نواز روستا
طبیعت چشم نواز روستا
طبیعت چشم نواز روستا
طبیعت چشم نواز روستا
طبیعت چشم نواز روستا
دریایی از ابر ها در روستای فیلبند
دریایی از ابر ها در روستای فیلبند
بهشت گم شده ایران ، فیلبند
بهشت گم شده ایران ، فیلبند

تصاویر فیلبند در زمستان

فیلبند در زمستان
فیلبند در زمستان
فیلبند در زمستان
فیلبند در زمستان

 

تصاویر فیلبند در پاییز

فیلبند در پاییز
فیلبند در پاییز

 

 

سایر منابع

  • ییلاق فیلبند بر فراز ابرها – دالاهو
  • فیلبند مازندران – مسافر سلام
  • ییلاق فیلبند – کارناوال
  • روستای فیلبند – کجارو
منبع الی گشت ویکی پدیا اسنپ تریپ
عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
امیرعلی

کاش در مورد اجاره هتل و اجاره ویلا و کلبه در روستای فیلبند مازندران هم توضیح می دادید

A.N.A
امتیاز :
     

خانم “احمد صادقی”، از شما دیگر توقع نداشتم! شما چرا مطلب غیر تاریخی گذاشتید؟ شما که نشان دادید که اطلاعات تاریخیتان بسیار بالاست و نیازی به این مقالات خارج از مطلب به منظور بیشتر دیده شدن ندارید؛ چرا راه بعضی از دیگر نویسندگان “تاریخ ما” را (که خودتان حما می‌دانید که منظورم از بعضی‌ها کیست!) پیش گرفتید؟

علیرضا
امتیاز :
     

عالیه حرف نداره حتما برید
فقط تو تعطیلات نرید خیلی شلوغه