بهترین شهر برای مسافرت در اردیبهشت

خوشا شیراز…!

همانطور که پاییز فصل به فصل عاشقانه ها شهرت دارد،

بهار هم فصل عاشقانه های در سفر است و چه ماهی عاشق تر از اردیبهشت برای سفر کردن به جاهای زیبا و دیدنی؟!

بهترین شهر برای مسافرت در اردیبهشت

سخن از اردیبهشت به میان آمد حیفم آمد از اردیبهشتی ترین شهر ایران-شیراز حرفی نزنم.

عطر بهارنارنج های شیرازی که در کوچه باغ های قدیمی پیچیده، آفتاب درخشانی که حالا کم کم بعد از سرمای زمستان؛ جانِ دوباره برای تابیدن پیداکرده و چنان برکاشی های زیبای باغ ارم و سعدیه وحافظیه میتابد که زیبایی این تکه ای ز بهشت را صد برابر کرده است.

از روز های روح انگیز شیراز که بگذریم، شب های شاعرانه این شهرِ رویایی مسافران را به شب زنده داری عاشقانه در کنار سعدی و حافظ وا میدارد. بوستان پر از گل حافظیه با آن حوض پر از آب و شبنمی که  بر رازقی ها بوسه زده در کنار آواز دل انگیزی که از استاد شجریان در حافظیه پخش می شود انسان را برای ساعت ها از دنیای مدرنیته رها می کند.

از حق نگذریم قرار گرفتن در چنین فضایی هر کسی را پر اشتها میکند و مگر میشود تا شیراز آمد و از غذاهای بینظیر مخصوص شیرازی ها میل نکرد؟ از “کلم پلو شیرازی” گرفته که مطمئناً معرف حضورتان هست تا” لوبیا پلو” و “قورمه به” و سالاد شیرازی و شیرازی پلو که یکی از دیگر لذید تر و خوش طعم تر هستند مزاق هر مسافری را سر طبع می آورند و به سختی میشود ازین غذاهای خوش رنگ و لعاب شیرازی صرفه نظر کرد. خلاصه کلام اردیبهشتی تر از شیراز برای گشت و گذار بهاری نخواهید یافت؛ اگر برای سفر بهاری خود هنوز مقصدی را انتخاب نکردید حتما شیراز را یکی مقصد ها خود قرار دهید.

جاذبه های گردشگری شیراز

دروازه قرآن

اگر از سمت اصفهان وارد شیراز شوید، در مدخل ورودی شهر، طاقی بزرگ وجود دارد که باید ماشین ها از زیر آن عبور کنند. این بنای جالب به دروازه قرآن مشهور است و علت این نام، قرآنی است که در محفظه ی بالای به دستور عضدالوله دیلمی قرار داده شده تا مسافرین و میهمانان شیراز به سلامت گذر کنند.

ارگ کریم خانی

یکی از جاذبه های تاریخی و جالب شیراز، #ارگ کریم خانی است که در دوره زندیه با بهترین مصالح و دست برترین معماران عصر ساخته شد. این بنا مهمترین و بزرگترین ساختمان زندیه می باشد که در زمینی به گستردگی ۱۲۸۰۰متر مربع بنا شده؛ چون محل زندگی کریم خان بود ه ارگ کریم خانی شهرت یافت.

بازار وکیل

درمیان تمام بناهای ساخته شده، مجموعه بی نظیر #بازار وکیل مانند گوهری می درخشید. شروع ساخت این مجموعه بزرگ حدودا از سال ۱۱۳۷ خورشیدی آغاز شد و تا سال ۱۱۵۶ توسعه و تکمیل آن به طول انجامید. در دوره های متفاوت تعمیرات و تغییرات اساسی در کالبد بازار صورت گرفته برای مثال در سال ۱۳۱۵ خورشیدی با احداث خیابان زند، ارتباط راسته شمالی با ادامه خود تا چهارسوق بزرگ بازار قطع شد و بخشی از راسته شمالی شامل ۸ طاق و کاروانسرای قوامی و قسمتی از کاروانسرای روغنی به ناچار تخریب شد.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها