نام ایران از کجا آمده؟

پرشیا یا ایران؟ همه میدانیم که این دو کلمه به یک موقعیت جغرافیایی اشاره دارند و میتوان به جای یکدیگر استفاده کرد. با تاریخ ما همراه باشید تا بدانید چرا سرزمین ما را ایران نامیدند؟

 

برای هزاران سال ایران با نام پرشیا (پارس، فارس) شناخته می شد. امپراتوری ایران از مادها شروع شد و  با امپراطوری هخامنشی ادامه یافت که توسط کوروش کبیر تاسیس شد و بعد از آن حکام ساسانی، صفوی، افشار، اشکانیان و قاجار روی کار آمدند. امروزه وقتی سخن از امپراتوری ایران به میان می آید، حکومت امپراطوری هخامنشی به ذهن می رسد.

چه زمانی پرشیا به ایران تبدیل شد؟

ایران همیشه در دولت های خارجی با نام “پرشیا” معروف بود و  تحت تاثیر بریتانیای کبیر و روسیه بود. با اینحال در سال ۱۹۳۵ ، دولت ایران از تمام کشورهایی که با آنها روابط دیپلماتیک داشت خواست که کشورمان را با نام فارسی خود، ایران بخوانند. به نظر میرسد این پیشنهاد از طرف سفیر ایران در آلمان مطرح شده بود. در آن زمان، آلمان روابط خوبی با کشورهای آریایی تبار داشت. برای نشان دادن تغییراتی که در ایران تحت سلطنت رضا شاه رخ داده بود، به این معنا که ایران از دست انگلیس ها و روس ها آزاد شده، به ایران شهرت یافت. ایران که از کلمه “آریایی” گرفته شده، هم به نژادهای آریایی اشاره داشت و هم شامل تمام اقلیت های نژآدی در ایران می شد.

همزمان با تغییر سیاست ها و تاریخ، استفاده از کلمه ایران و ایرانی و پرشیا و پرشین هم تغییر کرد. ایرانیان با توجه به دیدگاه سیاسی، محل زندگی و نوع مخاطب از این کلمات استفاده می کنند. وقتی برای اولین بار این تغییر نام انجام شد، کلمه “ایران” به نظر نامی خارجی می رسید و معمولا به سختی به جای پرشیا استفاده می شد. ولی بعد از اینکه دکتر مصدق صنعت نفت راملی کرد، این نام سرشناس تر شد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

14 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
unknown
امتیاز :
     

درود بر شما . واقعا از شما بعیده اول مقالتون همه حکومت هارو نام بردید الا اشکانیانی که واقعا زحمت کشیدن جهت بیرون راندن فرهنگ بربر های یونانی !

بی نام

سرت تو کار خودت باشه …..
خیلی ادعا داری برو خودت یه سایت بزن ….

js

فارس زبان ها در خارج کشور خود را پرشیا معرفی می کنند و در داخل کشور اسم ایران را بر سر غیر فارس زبانها می زنند و از اتحاد می گویند. آیا زمان آن نرسیده است که حداقل در میان روشنفکران فارس(وجود دارند ویا نه خدا می داند؟) با فکری باز و بدون تعصب به ریشه یابی واژه ایران بپردازند تا سایر اقوام ویاملل ویا …(هرچه دوست دارید نام ببریدمهم اسم نیست) غیرفارس در این فضای افراطی یکم بتوانند نفس بکشند و به توسعه فرهنگ خود بپردازند. شخصا خیلی دوست دارم چنین فضای گفتمانی ایجاد شود ولی وقتی میبینم حتی… مطالعه بیشتر »

علیرضا

نام ایران یکمین بار روی سکه دوران ساسانی حک شده است یه کمی مطالعه کنید بعد مزخرف تلاوت بفرمایید

شاهين

نام ایران در اوستا زرتشت هست که بالاى ٣٠٠٠ سال پیشه و ایین مهر مه بالاى ٧۵٠٠ سال پیشه به اسم ایرانویچ و غرب به ما پرشیا میگفتن یعنى قوم پارس

ساسان
امتیاز :
     

ایران به معنی آریایی نیست. کتاب تاریخ سیستان میگوید ایر به معنی موبد زرتشتی است و ایران جمع آن است پس ایران یعنی موبدان. پرشیا یک واژه آشوری است و از ریشه پارسی پرشا میباشد. در سنگ و گل نوشته های داریوش و خشایارشاه نامهای پرسا و پرشا و پرسای موجود است. در کتابهای باستانی إشعیا نحمیا استر عزرا دانیال انجیل مکابیان .حزقیال نیز این واژه بارها ذکر شده. اما نام ایران که مطابق همه متون تاریخی یک ولایت یا کشور در آسیای میانه بود و مردمش تورک بودند در شاهنامه موقعیت ایران در همین ناحیه بیان شده و فردوسی… مطالعه بیشتر »

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط ساسان
کیوان

در زبان پهلوی، ایران یعنی سرزمین آریایی ها. بیشتر تحقیق کنید. تاریخو با احمق بودن خودتون نمی تونید تغییر بدید!

محمد

قدرت تخیل قوییی دارید!

......

ایران به معنی سرزمین آریایی هاست و اینکه شما ایران رو جمع ایر میدانید باید بگم ان نشانه جمع عربیه ولی واژه ایران به معنی سرزمین مردمان شریف و آزاده قبل از اعراب هم استفاده شده

tabrik

سلام : اول که من شگفت زده شدم از اطلاعاتتون بلاخره هر کس نظری داشت و واقعا من نظرم اینه که باید مصدری پیدا کنیم که توش انحراف نباشه و صد البته من جدیدا دنبال دونه دونه چیزهای دورم هستن که بدونم ریشه ی اون کلمه چیه از کجا.اومده دقیقا . اما اینکه درمورد تعصب حرف زدین جدّا تعصب انسان رو کور میکنه و متعصب واقعی اون هست اونقدر پیگیر بشه و برهان محکم بیاره که بتونه ثابت کنه نه بجنگه.

ذ ا

سلام.ایران به زبان کردی یعنی آتش‌ها چون در تمام شهرها و روستاهای ایران آتش می افروختند و به دور آتش به عبادت و رقص شادی و حفاظت از آتش می پرداختند…به زبان کردی به یک آتش می‌گویند ایر وبه بیشتر از یک آتش می گویند ایران با درود خدمت ملت بزرگ ایران.

خودم

در زبان هورامی به آتش ایر میگن که اتش بزرگ رو ایران میگن

شاهين

و معناى ایران یعنى سرزمین اریایها و اریایى نام نژاد ماست و نژاد حافظه ژنتیکیست که در بدن ماست و علم هست و با تست ژنتیک میشه فهمید مه ایرانى هستى یا خیر

ابومحمد

اگر عرب یاترک یابلوچ یاگرجی یارمنی یاکردی و… در اومدی چی اونوقت